Reportaż: warsztat 03-RW-22SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- reportaż – gatunek dziennikarski czy literacki?,
- reportaż a medium (gazetowy, radiowy, telewizyjny, internetowy),
- reportaż – relacja, opowieść, powieść; filiacje gatunku,
- cechy dokumentarne i estetyczne reportażu,
- obiektywizm (w) reportażu a nieuchronność fikcji,
- reportaż jako korespondencja z życia i osąd nad życiem; etyczne obowiązki gatunku.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna kanoniczne realizacje gatunku oraz jego współczesne tendencje,
- potrafi scharakteryzować poetykę reportażu prasowego, podróżniczego, historycznego, biograficznego itd.,
- zna wymagania dotyczące tekstu reportażu dotyczące komunikatywności, ekspozycji tematu i postaci, legitymizacji przekazu,
- potrafi samodzielnie poszukiwać reporterskich wyzwań i dokonywać prób ich tekstowego opracowania,
- jest uwrażliwiony na problem prawdziwości i wiarygodności tekstu, a także na etyczne aspekty, związane z opowieścią o cudzym życiu, doświadczeniu, przypadku,
- potrafi określić charakter pisanego tekstu ze względu na miejsce jego publikacji oraz wagę podejmowanego tematu.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
Reportaż bez granic? Teksty, warsztaty reportera, zjawiska medialne, pod red. I. Borkowskiego, Wrocław 2010.
Wokół reportażu podróżniczego, t. 1, 2, red. D.Rott, Katowice 2007.
Cz. Niedzielski, O teoretycznoliterackich tradycjach prozy dokumentarnej ( podróż- powieść- reportaż), Toruń 1966.
K. Kąkolewski, Reportaż [w:]Teoria i praktyka dziennikarstwa. Wybrane zagadnienia, pod red. B. Golki Z. Mitznera, M. Kafel, Warszawa 1964.
K. Wolny, O poetyce współczesnego reportażu polskiego 1945- 1985, Rzeszów 1991.
J. Maziarski, Anatomia reportażu, Kraków 1964.
A. Chrobak, Poetyka współczesnego reportażu polskiego na przykładzie Dzisiaj narysujemy śmierć Wojciecha Tochmana i Białej gorączki Jacka Hugo-Badera, „Konteksty Kultury” 2012, t. 9.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: