Kształcenie umiejętności rozumienia tekstu pisanego 03-RTP-11JPO
czynniki wpływające na efektywność czytania
wzajemne relacje między umiejętnością czytania a umiejętnościami mówienia, słuchania i pisania
teksty autentyczne i teksty „preparowane”, elementy towarzyszące tekstowi (kwestia ogólnej nabywanej kompetencji językowej uczącego się polszczyzny)
techniki nauczania rozumienia tekstu pisanego; rozumienie globalne (kursoryczne), selektywne (poszukujące), szczegółowe (intensywne); techniki, typy zadań i ćwiczeń w fazie poprzedzającej czytanie, w fazie czytania i następujące po nim; materiały do kształcenia umiejętności rozumienia tekstu pisanego
techniki sprawdzania stopnia opanowania umiejętności rozumienia tekstu pisanego
samodzielne projektowanie ćwiczeń służących kształtowaniu umiejętności rozumienia polskiego tekstu pisanego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
słuchacz potrafi:
efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat metod i technik służących kształtowaniu u uczących się umiejętności rozumienia tekstu pisanego
właściwie, z uwzględnieniem potrzeb uczących się polskiego jako obcego, dobierać materiały dydaktyczne służące kształtowaniu umiejętności rozumienia tekstu pisanego
czytać ze zrozumieniem opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu kształtowania umiejętności rozumienia tekstu pisanego w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym)
samodzielnie zaprojektować szereg ćwiczeń służących kształtowaniu umiejętności rozumienia polskiego tekstu pisanego
czynnie uczestniczyć w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu kształtowania umiejętności rozumienia polskiego tekstu pisanego
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych projektów obejmujących zestaw ćwiczeń do kształcenia umiejętności rozumienia tekstu pisanego
Literatura
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Nauczanie i rozwijanie sprawności językowych. Nauczanie czytania, s. 185-226).
A. Majkiewicz, Różne odmiany tekstów na lekcji języka polskiego jako obcego, czyli o potrzebie zachowania autentyczności językowej. W: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Red. R. Cudak, J. Tambor. Katowice 2001, s. 125-135.
W. Martyniuk, „Jak dziadek poznał babcię”, czyli o nowym podejściu do pracy z tekstem w nauczaniu języka polskiego jako obcego. W: Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Red. R. Cudak, J. Tambor. Katowice 2001, s. 46-54.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: