Redagowanie słownika podstawowych symboli, pojęć i wartości Europy (warsztaty) - spec. animacja kultury 03-RSP-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- symbol wśród tekstów kultury; podstawowe figury myśli – typologia wg reguł retoryki opisowej,
- rehabilitacja alegorii; topika wczoraj i dzisiaj,
- Europa jako symbol (w pismach Mickiewicza, Słowackiego, Krasińskiego i Norwida),
- najważniejsze źródła leksykograficzne (dawne i współczesne),
- moduły hasła w słowniku symboli – charakterystyka,
- historia i pamięć – bliskie siostry,
- warsztaty leksykograficzne jako metoda pracy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zaprezentować konteksty historii (w tym przekazy ikonograficzne) kultury i literatury, z uwzględnieniem ważnych tekstów kulturowych, mających status arcydzieł, wyrażających ducha epoki, będących zapisem przemian wartości i obyczajów w dziejach Europy i świata,
- podać wybrane wiadomości z zakresu topiki, z uwzględnieniem zwłaszcza emblematycznej warstwy przedstawień symbolicznych, które są tematem haseł w redagowanym słowniku,
- skonstruować hasło, dotyczące ważnych w historii Europy pojęć, symboli i wartości, wykorzystując podstawowe wiadomości z zakresu leksykografii oraz zasady budowy hasła opracowane na użytek redagowanego na warsztatach Słownika podstawowych symboli, pojęć i
wartości Europy,
- zrekonstruować zasady generowania kodów kulturowych w ich historycznej perspektywie,
- wykorzystać wiedzę z zakresu problematyki badań nad pamięcią kulturową, która warunkuje sposoby formowania się społecznych przekazów pamięci.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, bardzo dobra wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki; wyróżniająca się umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz wyróżniająca się umiejętność prezentowania własnych ustaleń; bardzo dobrze wykonana praca pisemne (hasło), przygotowana w zgodzie z zasadami budowy hasła, opracowanymi na użytek warsztatów.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie zdobytej w ramach zajęć wiedzy i umiejętności ich prezentacji.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniej dokładna wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki; słabsza umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy, dobrze wykonana praca pisemna, (z drobnymi usterkami) realizująca zasady budowy hasła, opracowane na użytek warsztatów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, zadowalająca wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki; poprawna umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz poprawna umiejętność prezentowania własnych ustaleń; hasło przygotowane w poprawny sposób.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, zadowalająca wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki (możliwe są nieznaczne błędy merytoryczne i logiczne); poprawna umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz poprawna umiejętność prezentowania własnych ustaleń; hasło przygotowane w poprawny sposób (możliwe są drobne błędy reakcyjne, merytoryczne, stylistyczne, kompozycyjne).
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość tematyki, poruszanej w trakcie zajęć, niezadowalająca wiedza o miejscu symbolu w dziejach retoryki i topiki (poważne i liczne błędy merytoryczne i logiczne); niezadowalająca umiejętność zbierania materiału badawczego i poddawania materiału analizie oraz niezadowalająca umiejętność prezentowania własnych ustaleń; hasło przygotowane w niewłaściwy sposób (liczne i poważne błędy redakcyjne, merytoryczne, stylistyczne, kompozycyjne).
Kryteria oceniania:
- ocena aktywności w trakcie zajęć,
- ocena prezentacji i pracy pisemnej przygotowanej przez studenta.
Literatura
Zalecana literatura:
Alegoria, pod RSP. J. Abramowskiej, Gdańsk 2003.
J. Assmann, Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, przeł. A. Kryczyńska-Pham, wstęp R. Traba, Warszawa 2008.
J. Bachórz, Mickiewiczowska idea Europy, w: Jak pachnie na Litwie Mickiewicza, Gdańsk 2003.
H. Cegielski, Nauka poezyj, Poznań 1879 ( tu zwłaszcza: Bajka przypowieść, alegoria).
G. Durand, Wyobraźnia symboliczna, przeł. C. Rowiński, Warszawa 1986, (tu: Wstęp, Słownictwo symbolizmu oraz Zakończenie, Funkcje wyobraźni symbolicznej).
E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, przeł. A. Borowski, Kraków 1997, (tu: Książka jako symbol).
J. le Goff, Historia i pamięć, przeł. A. Gronowska, J. Stryjczyk, wstęp P. Rodak, Warszawa 2007, tu zwłaszcza rozdz. III i IV)
G. Gadamer, Symbol i alegoria, w: Symbole i symbolika, oprac. M. Głowiński, Warszawa 1990.
M. Janion, Dlaczego rewolucja jest kobietą, w: Historia i wyobraźnia. Studia ofiarowane Bronisławowi Baczce, pod red. S. Amsterdamski, M. Kula, K. Radgowska, Warszawa 1992.
Lurker, M. Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach I religiach, przeł. R. Wojnowski, Kraków 1994.
K. Pomian, Historia. Nauka wobec pamięci, Lublin 2006 (wybór).
P. Ricoeur, Symbolika zła, przeł. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa 1986. (wybór).
A. Stankowska, Trop w imadle historii, w: Symbol a rzeczywistość, pod red. B. Andrzejewskiego, Poznań 1996.
J. Starobinski, 1789. Emblematy rozumu, przeł. M. Ochab, Warszawa 1997.
J. Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990, 2000 (tu: rozdziały – Tropy, Figury myśli, Pamięć i wykonanie, Topika).
J. Ziomek, Symbole wśród tekstów kultury, w: Prace dedykowane Stefanowi Żółkiewskiemu, pod red. A. Brodzkiej, M. Hopfinger, J. Lalewicz, Wrocław 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: