Religie i herezje w kulturze 03-RHK-11PFDL-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- fenomen relacji religii monoteistycznych Fenomen relacji religii monoteistycznych z filozofią (Filon z Aleksandrii i judaizm, filozofia grecka i wczesnochrześcijańska a kabała; chrześcijaństwo a filozofia, np. św. Augustyn, św. Tomasz; islam a filozofia, np. Awerroes),
- gnostycyzm, manicheizm, neognoza, teozofia, antropozofia jako przykład najstarszych i ciągle obecnych (ewoluujących) herezji w kulturze europejskiej,
- natura relacji pomiędzy przywołanymi religiami monoteistycznymi i koncepcjami religijno-filozoficznymi, które formujące się i ewoluujące chrześcijaństwo uznało za herezję (np. miejsce kabały w judaizmie),
- obecność owych koncepcji religijno-filozoficznych (herezji) w różnych wymiarach rzeczywistości kulturowej, np. religia (różnice pomiędzy nurtem halachicznym i kabalistycznym w judaizmie, mistyka chrześcijańska a gnostycyzm, heretyckość w islamie), sztuka (np. twórczość Pieta Mondriana), literatura (np. twórczość Juliusza Słowackiego, Tadeusza Micińskiego, Jerzego Hulewicza, Brunona Schulza, Adama Wiśniewskiego-Snerga),
- kształcenie postawy tolerancji wobec kulturowej różnorodności.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna w zaawansowanym stopniu podstawy religii monoteistycznych i ich relacji z filozofią (judaizm, chrześcijaństwo, islam),
- zna i rozumie archetypiczne herezje w kulturze europejskiej, np. gnostycyzm, manicheizm, neognoza, teozofia, antropozofia,
- zna i rozumie relacje pomiędzy przywołanymi religiami monoteistycznymi i koncepcjami religijno-filozoficznymi, które formujące się i ewoluujące chrześcijaństwo uznało za herezję (np. miejsce kabały w judaizmie),
- umie określić wpływ owych koncepcji religijno-filozoficznych (herezji) w różnych wymiarach rzeczywistości kulturowej, np. religia (różnice pomiędzy nurtem halachicznym i kabalistycznym w judaizmie, mistyka chrześcijańska a gnostycyzm, heretyckość w islamie), sztuka (np. twórczość Pieta Mondriana), literatura (np. twórczość Juliusza Słowackiego, Tadeusza Micińskiego, Jerzego Hulewicza, Brunona Schulza, Adama Wiśniewskiego-Snerga),
- jest gotów do traktowania różnorodności światopoglądowej i kulturowej z szacunkiem i tolerancją.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie) dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia omawiane na wykładzie i obowiązujące na egzamin.
Literatura
Zalecana literatura:
Św. Augustyn, Dialogi filozoficzne, przekł. różni tłumacze, Kraków 1999.
Filon Aleksandryjski, Pisma, przekł. S. Kalinkowski, Kraków 1994.
A. Jocz, Mistyka a gnoza w myśli chrześcijańskiej (od I do XVII w. ). Rozważania wokół Boga świata i człowieka, Poznań 1995.
A. Jocz, Przypadek „osy rozbójniczej”. Rozważania o gnostycyzmie i neognozie w literaturze polskiej XIX i XX wieku, Poznań 2009.
A. Jocz, Gnostyczne światy Brunona Schulza, Poznań 2016.
H. Jonas, Religia gnozy, przekł. M. Klimowicz, Kraków 1994.
S. H. Nasr, Idee i wartości islamu, przekł. J. Danecki, Warszawa 1988.
G. Scholem, O podstawowych pojęciach judaizmu, przekł. J. Zychowicz, Warszawa 2015.
G. Scholem, O mistycznej postaci bóstwa. Z badań nad podstawowym pojęciami kabały, przekł. A. K. Haas, Warszawa 2010.
A. Walczak, A. Jocz, Doświadczenie duchowości. Konteksty filozoficzno-literackie, Łódź 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: