Poznanie, wiedza, nauka 03-PWN-32PFDL-E
Podstawowa terminologia z zakresu teorii poznania: źródła wiedzy, granice poznania naukowego, prawda oraz pojęcie wiedzy i wiedzy naukowej.
Podstawowe zagadnienia metodologii humanistyki w ujęciu naturalistycznym i antynaturalistycznym.
Definicje, klasyfikacja i różne odmiany wyjaśniania.
Zagadnienie intersubiektywnej komunikowalności i intersubiektywnej sprawdzalności wiedzy naukowej.
Podstawowe wytwory badań naukowych: teorie, prawa, modele, metafory, zdania sprawozdawcze.
Podstawowe kryteria demarkacji wiedzy naukowej oraz problem statusu poznawczego wytworów badań naukowych.
Aksjologiczne aspekty badań naukowych oraz etyczne problemy związane z wykorzystaniem wyników tych badań.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po odbyciu wykładów student powinien:
wymienić, zdefiniować i umieć się posługiwać podstawowymi pojęciami z zakresu teorii poznania i metodologii nauk humanistycznych;
scharakteryzować warunki intersubiektywnej komunikowalności i intersubiektywnej sprawdzalności wiedzy naukowej za pomocą pojęć z zakresu semiotyki i teorii wiedzy;
odróżniać różne koncepcje metodologii antynaturalistycznej od metodologii naturalistycznej w naukach humanistycznych;
formułować formalnie poprawne i merytorycznie trafne definicje; przeprowadzać formalnie poprawne klasyfikacje i stosować różne odmiany wyjaśniania;
odróżniać i analizować różne rodzaje wytworów badań naukowych w naukach humanistycznych;
stosować różne kryteria demarkacji wiedzy odróżniając naukę od pseudonauki i paranauki;
wykazać się umiejętnością stosowania ustaleń z zakresu aksjologii do analizy badań naukowych i ich wytworów.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. 6 zadań.
Kryteria oceny:
5.0 – znakomita wiedza (W) i umiejętności operowania wiedzą (U): efektywna realizacja od 95 do 100% zadań;
4.5 – bardzo dobra W i U: efektywna realizacja od 85 do 95% zadań;
4.0 – dobra W i U: efektywna realizacja od 75 do 85% zadań;
3.5 – zadowalająca W i U z lukami i brakami: efektywna realizacja 65 do 75% zada;
3.0 – zadowalająca W i U ze znacznymi lukami i brakami: efektywna realizacja minimum 55% zadań.
2.0 – niezadowalająca W, U: realizacja poniżej 55% zadań
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Kazimierz Ajdukiewicz: „Logika pragmatyczna”, Warszawa, 1975
Ted Benton, Ian Craib: „Filozofia nauk społecznych”, Wrocław, 2003
Jan Woleński: „Epistemologia”, Warszawa, 2014
Stefan Nowak: „Metodologia badań społecznych”, Warszawa, 2011
Zygmunt Hajduk: „Ogólna metodologia nauk”, Lublin, 2001
Zygmunt Hajduk: „Nauka a wartości”, Lublin, 2008
Adam Grobler: „Metodologia nauk”, Kraków, 2006
Jerzy Kmita: „Wykłady z logiki i metodologii nauk”, Warszawa, 1976
Wilhelm Dilthey: „Budowa świata historycznego w naukach humanistycznych”, Gdańsk,
2004
Ernest Nagel: „Struktura nauki”, Warszawa, 1961
Max Weber: „Racjonalność, władza, odczarowanie, Poznań, 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: