Projektowanie literatury - spec. krytyka i praktyka literacka 03-PRO-21PDM
Ćwiczenia mają charakter podwójny: 1/ teoretyczny (polityka kulturalna, zarządzanie kulturą, marketing kultury; animacja kultury) oraz 2/ projektowy (tworzenie i opisanie koncepcji interdyscyplinarnego i tematycznego projektu literackiego). Studenci poznają współczesne metodologie z zakresu socjologii literatury, ekonomii literatury, ekonomii kultury. W trakcie cyklu omówione krytycznie zostają: rynek i struktura instytucji wydawniczych w Polsce i na świecie; funkcjonowanie instytucji kultury w Polsce oraz instytucje wspierające działania kulturalne (w tym działania na rzecz czytelnictwa i literatury); metody finasowania projektów. Ćwiczenia wskazują wspólne i sprzeczne cele demokratycznego społeczeństwa i pola literackiego.
Treści zajęć:
- Możliwe przestrzenie tematyczne i cele interdyscyplinarnych projektów literackich; instytucje życia literackiego w Polsce i ich rozwój po 1989 roku.
- Tworzenie / pisanie autorskich koncepcji interdyscyplinarnych projektów literackich
- Dynamika współczesnego życia kulturalnego i polityki kulturalnej (ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji literatury) w Polsce
- Nowe rozwiązania systemowe dla zarządzania kulturą w Polsce
- Podstawy marketingu
- Plan marketingowy dla projektów kulturalnych (ze szczególnym naciskiem na projekty literackie)
- Podstawy zarządzania projektem
- Ćwiczenia z zakresu zarządzania projektem (ze szczególnym naciskiem na projekty literackie)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student potrafi:
- stworzyć i wdrożyć koncepcję interdyscyplinarnego i tematycznego projektu literackiego;
- opisać koncepcję interdyscyplinarnego i tematycznego projektu literackiego;
- współdziałać, efektywnie pracować oraz argumentować w grupie za swoim stanowiskiem w odniesieniu do podejmowanych w projekcie tematów;
- zdefiniować istotę i podstawowe pojęcia z zakresu zarządzania projektowego
- zastosować wiedzę z zakresu zarządzania projektem w praktyce: student zna potencjalne źródła finansowania projektów, umie wypełniać aplikacje grantowe, sporządzać podstawowe umowy i budżety;
- dokonać oceny zarządzania kulturą w Polsce; wymienić mocne strony lokalnego i krajowego życia literackiego oraz zdefiniować braki, które miałby uzupełniać tworzony w czasie zajęć projekt; wskazać wspólne i sprzeczne cele demokratycznego społeczeństwa i pola literackiego;
- ocenić zależność polskiego pola literackiego od pola ekonomicznego i innych pól społecznych, zdefiniować wpływy i wskazać kierunki rozwoju; zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu marketingu i przełożyć je na praktykę w sektorze kultury, ze szczególnym uwzględnieniem literatury.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia i kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć i systematyczność w pracy
- merytoryczność w tworzeniu projektu
- umiejętność pracy w zespole
- poziom przygotowanego projektu i sposób jego prezentacji
- poziom wiedzy z zakresu polityki kulturalnej i zarządzania instytucjami kultury
- profesjonalizm w realizacji ćwiczeń z zakresu zarządzania projektem i marketingu
Skala ocen
5,0 – wysoka aktywność w dyskusjach i systematyczność w pracy; duża wartość merytoryczna przygotowanego projektu; doskonała umiejętność pracy w zespole; kreatywność; wysoki poziom prezentacji projektu; bardzo dobra wiedza z zakresu podstaw zarządzania instytucjami kultury oraz marketingu; profesjonalizm w realizacji ćwiczeń z zakresu zarządzania projektem i marketingu;
4,5 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami;
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć;
3,5 –zadowalająca aktywność w dyskusjach i systematyczność w pracy; zadowalająca wartość merytoryczna przygotowanego projektu i umiejętność pracy w zespole; dostateczna wiedza z zakresu podstaw zarządzania instytucjami kultury oraz marketingu; podstawowy poziom realizacji ćwiczeń z zakresu zarządzania projektem i marketingu;
3,0 – słaba aktywność w dyskusjach i systematyczność w pracy; zadowalająca wartość merytoryczna przygotowanego projektu i umiejętność pracy w zespole; dostateczna wiedza z zakresu podstaw zarządzania instytucjami kultury oraz marketingu; podstawowy poziom realizacji ćwiczeń z zakresu zarządzania projektem i marketingu;
2,0 – bardzo słaba aktywność w dyskusjach i systematyczność w pracy; niska wartość merytoryczna przygotowanego projektu i umiejętność pracy w zespole; niedostateczna wiedza z zakresu podstaw zarządzania instytucjami kultury oraz marketingu; niedostateczny poziom realizacji ćwiczeń z zakresu zarządzania projektem i marketingu.
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
D. Throsby, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa 2010.
R. Towse, Ekonomia kultury. Kompendium, tłum. H. Dębowski, K.L. Pogorzelski, Ł.M. Skrok, Warszawa 2011.
M. Dragićević-Šešić i B. Stojković, Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Warszawa 2010.
Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, Kraków 2014.
A. Matuchniak-Krasuska, Zarys socjologii sztuki Pierre’a Bourdieu, Warszawa 2010.
Literatura i demokracja. Bezpieczne i niebezpieczne związki, Warszawa 1995.
Szwecja czyta. Polska czyta, red. K. Tubylewicz, A. Diduszko-Zyglewska, Warszawa 2015.
M. Miessen, Koszmar partycypacji, przeł. M. Choptiany, Warszawa 2013.
K. Szreder, ABC projektatu. O nędzy projektowanego życia, Warszawa 2016.
A. Szyłak, Buszujący w sztuce: kim jest kurator wystaw sztuki współczesnej?, [online:] http://magazyn.o.pl/2002/aneta-szylak-kurator-wystaw-sztuki-wspolczesnej/.
R. Pawłowski, Przyszłość. Bitwa o kulturę, Lublin-Warszawa 2015.
H.U. Obrist, Krótka historia kuratorstwa, tłum. M. Nowicka, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: