Praktyki glottodydaktyczne (cz. 2 - samodzielne prowadzenie zajęć) - spec. glottodydaktyczna 03-PRGL-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- praktyczna nauka języka polskiego jako obcego – doskonalenie warsztatu lektora języka polskiego,
- kurs języka polskiego - własny plan działań z zależności od typu i poziomu grupy,
- własne materiały dydaktyczne – samodzielne projektowanie różnorodnych pomocy dydaktycznych,
- ewaluacja pomocy dydaktycznych.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- określa stosowane (także przez siebie) metody i formy pracy w ramach zajęć lektoratowych, a także dokonuje waloryzacji procesu dydaktycznego,
- przygotowuje plan kursu językowego, który uwzględnia charakterystykę grupy oraz zakładane przez lektora cele, zgodne z posiadaną wiedzą glottodydaktyczną,
- wykorzystuje wiedzę teoretyczną z zakresu glottodydaktyki w celu diagnozowania i analizy sytuacji dydaktycznych, a także właściwie dobiera materiały i pomoce dydaktyczne ze względu na kształcenie określonych sprawności językowych,
- doskonali warsztat pracy lektora w zakresie planowania pracy, realizacji zajęć lektoratowych i ich ewaluacji, korzystając także z wartości wypracowanych w zespole,
- jest gotów/gotowa do krytycznej autooceny zajęć lektoratowych i formułowania wniosków pozwalających na doskonalenie własnego warsztatu lektora języka polskiego jako obcego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) - w stopniu bardzo dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; bardzo dobre planowanie zajęć i wzorcowe opracowanie/ dobór materiałów dydaktycznych stosowanych podczas samodzielnie prowadzonych zajęć lektoratowych, potwierdzone także opinią opiekuna praktyk; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz wysoce rozwinięta umiejętność oceny własnych działań dydaktycznych w ramach przeprowadzonych zajęć
dobry plus (+db; 4,5) - w stopniu bardzo dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; bardzo dobre planowanie zajęć i opracowanie/ dobór materiałów dydaktycznych stosowanych podczas samodzielnie prowadzonych zajęć lektoratowych, potwierdzone także opinią opiekuna praktyk; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz wysoce rozwinięta umiejętność oceny własnych działań dydaktycznych w ramach przeprowadzonych zajęć.
dobry (db; 4,0) - w stopniu dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; dobre planowanie zajęć i opracowanie/ dobór materiałów dydaktycznych stosowanych podczas samodzielnie prowadzonych zajęć lektoratowych, potwierdzone także opinią opiekuna praktyk; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz dobra umiejętność oceny własnych działań dydaktycznych w ramach przeprowadzonych zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5) - w stopniu dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; poprawne (choć sporadycznie wymagające korekty opiekuna) planowanie zajęć i opracowanie/ dobór materiałów dydaktycznych stosowanych podczas samodzielnie prowadzonych zajęć lektoratowych, potwierdzone także opinią opiekuna praktyk; aktywny udział w rozmowie lub dyskusji podsumowującej obserwacje oraz podstawowa umiejętność oceny własnych działań dydaktycznych w ramach przeprowadzonych zajęć
dostateczny (dst; 3,0) - w stopniu dostatecznym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; poprawne (czasem wymagające korekty i podpowiedzi formułowanych przez opiekuna) planowanie zajęć i opracowanie/ dobór materiałów dydaktycznych stosowanych podczas samodzielnie prowadzonych zajęć lektoratowych, potwierdzone także opinią opiekuna praktyk; niewielkie zaangażowanie podczas rozmowy lub dyskusji podsumowującej obserwacje; podstawowa umiejętność oceny własnych działań dydaktycznych w ramach przeprowadzonych zajęć.
niedostateczny (ndst; 2,0) - w stopniu niedostatecznym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego; niepoprawne planowanie zajęć i opracowanie/ dobór materiałów dydaktycznych stosowanych podczas samodzielnie prowadzonych zajęć lektoratowych, co potwierdzone będzie także opinią opiekuna praktyk; niewystarczające zaangażowanie lub jego brak podczas rozmowy lub dyskusji podsumowującej obserwacje; niewystarczająca umiejętność oceny własnych działań dydaktycznych w ramach przeprowadzonych zajęć.
Warunkami zaliczenia zajęć są: aktywne uczestnictwo w rozmowie podsumowującej, samodzielne i skuteczne poprowadzenie zajęć oraz opracowanie materiałów dydaktycznych i konspektów zajęć.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
E. Lipińska (2006), Nauczanie „zintegrowane” – autorski program tematyczny, [w:] Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego. Praca zbiorowa pod red. E. Lipińskiej i A. Seretny, Universitas, Kraków, s. 177–187.
Lipińska E., Seretny A. (2012), Scenariusze zajęć, [w:] E. Lipińska, A. Seretny, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka odziedziczonego w chicagowskiej diasporze polonijnej, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 115-202.
Lipińska E., Seretny A. (2013), Integrowanie kompetencji lingwistycznych w glottodydaktyce – na przykładzie nauczania języka polskiego jako obcego / drugiego. Poradnik metodyczny z ćwiczeniami, Księgarnia Akademicka, Kraków.
Lipińska E., Seretny A. (2014), Polonista, ale jaki? O pograniczach dydaktyki polonistycznej, [w:] Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, t. 3, pod red. K. Biedrzyckiego i in., Universitas, Kraków 2014, s. 107-118.
Lipińska E., Seretny A. (2019), Polifunkcyjność czy specjalizacja nauczyciela polonisty?, „Kwartalnik Polonicum”, nr 31/32, s. 10–17.
Miodunka W. (1994), Mistrzowie, nauczyciele i uczniowie. Szkolnictwo polskie za granicą, [w:] Masters, Teachers and Pupils: Polish Education Abroad, School of Slavonic and East European Studies, University of London, London.
Werbińska D. (2005), Skuteczny nauczyciel języka obcego, Fraszka Edukacyjna, Warszawa. Żylińska M. (2002), Jak kształcić nauczycieli języków obcych? „Języki Obce w Szkole”, nr 5, s. 44-50.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i jest realizowana we fragmentach z uwzględnieniem zaplanowanego dla przedmiotu nakładu czasu pracy przewidzianego na czytanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: