Podstawy rehabilitacji głosu - spec. logopedyczna 03-PRG-11PDM
Zagadnienia:
• Podstawowa terminologia związana z głosem i z zaburzeniami głosu:anatomia i fizjologia krtani; afonia, dysfonia (rodzaje dysfonii), dyzartrofonia, chrypka, porażenie fałdów głosowych, laryngektomia, rehabilitacja głosu.
• Ocena i diagnostyka narządu głosowego.
• Zaburzenia czynnościowe i organiczne głosu. Patomechanizm, etiologia, postępowanie rehabilitacyjne.
• Choroby zawodowe narządu głosowego. Patomechanizm, etiologia, postępowanie rehabilitacyjne.
• Nauka głosu i mowy przełykowej po laryngektomii całkowitej.
• Profilaktyka i higiena narządu głosowego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
• omówić procesy fizjologiczne wpływające na czynność fonacyjną i przepływ powietrza przez krtań oraz prawidłowo posługiwać się terminami dotyczącymi prawidłowej emisji głosuj i zaburzeniami prowadzącymi do chorób narządu głosowego,
• ocenić podstawowe parametry głosu (cechy fizyczne i psychofizyczne głosu),
• samodzielnie zorganizować warsztat terapeutyczny w procesie kształtowania właściwego efektu głosowego,
• wymienić zasady profilaktyki i higieny narządu głosowego i zastosować je w praktyce,
• współpracować ze specjalistami zajmującymi się narządem głosu na płaszczyźnie medycznej, pedagogicznej i psychologicznej.
Kryteria oceniania
• wartość merytoryczna projektu (samodzielnie przygotowanej prezentacji na wskazany temat),
• poziom aktywności w trakcie zajęć,
• obecność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
• B. Ciecierska–Zajdel, Trening głosu, Warszawa 2012.
• Foniatria kliniczna, red. A. Pruszewicz, Warszawa 1992.
• Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, Łódź 1999.
• Kompleksowa rehabilitacja chorych po całkowitym usunięciu krtani, red. A. Barinow i in., Poznań 2005.
• Sz. Kubiak, B. Wiskirska–Woźnica, G. Demenko, Zarys higieny narządu głosu, Włocławek 2006.
• K. Linklater, Uwolnij swój głos, Kraków 2013.
• Logopedia artystyczna, red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk 2016.
• Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej, red. A. Obrębowski, Poznań 2008.
• S. Okła, Chirurgiczna rehabilitacja głosu po całkowitej laryngektomii, Warszawa 2007.
• Pacjent po operacji krtani, red. A. Sinkiewicz, Bydgoszcz 2009.
• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, red. M. Śliwińska–Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2009.
• J. Sipowicz, Ja i mój głos, 2009.
• A. Szkiełkowska, E. Kazanecka, Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa 2011.
• A. Walencik-Topiłko, Głos jako narzędzie, Gdańsk 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: