Patologie mowy i języka - spec. logopedyczna 03-PMJ-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- mózgowe ośrodki mowy,
- typologie zaburzeń mowy,
- przyczyny zaburzeń mowy,
- afazja,
- schizofazja,
- autyzm,
- zespół Aspergera,
- schizofazja,
- dyslalia,
- dysleksja.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykazać się wiedzą dotyczącą poglądów na temat pochodzenia języka naturalnego i jego znakowej natury, rodzajów zaburzeń mowy i języka, ontogenezy mowy,
- jest świadomy związków struktur korowych, podkorowych mózgu w formowaniu wypowiedzi słownych,
- wykazać się podstawową wiedzą z zakresu mózgowej organizacji mowy,
- scharakteryzować etiologię niepełnosprawności językowej,
- zastosować wiedzę na temat różnych deficytów językowych w praktyce szkolnej i terapeutycznej,
- wykazać się wiedzą niezbędną do kształcenia osób z deficytami w zakresie podstawowych funkcji poznawczych,
- rozpoznać potrzeby podopiecznych i udzielić im wsparcia,
- przekonać o wartości i potrzebie podejmowania działań terapeutycznych we własnym środowisku zawodowym i społecznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu poruszanej tematyki, umiejętność przeprowadzenia diagnozy zaburzeń afatycznych i zaprojektowania stosownej terapii.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość literatury przedmiotu, dobra orientacja w treściach przedmiotu, projekt świadczący o zaangażowaniu studenta.
dostateczny plus (+dst; 3,5): słaba znajomość literatury przedmiotu, projekt zawierający wiele niedociągnięć.
dostateczny (dst; 3,0): znaczne braki w podstawowej wiedzy z zakresu omawianych zagadnień, liczne błędy w projekcie.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak znajomości omawianych zagadnień i nabycia nowych umiejętności.
Kryteria oceniania:
Wykład zalicza student, który:
(1) nie opuścił więcej niż 2 zajęć,
(2) zaliczył kolokwium ustne.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Czernikiewicz 2004, Przewodnik po zaburzeniach języka w schizofrenii, Warszawa.
T. Gałkowski i G. Jastrzębowska (red.) 2003, Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Opole 2003.
S. Grabias 2002, Perspektywy opisu zaburzeń mowy, [w:] Zaburzenia mowy, pod red. S. Grabiasa, Lublin.
B.L.J. Kaczmarek, 1998, Mózg, język, zachowanie, Lublin.
I. Kurcz 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
L.B. Leonard 2006, SLI – Specyficzne zaburzenie rozwoju językowego, Gdańsk.
M. Młynarska 2008, Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym. Terapia dyskursywna a teoria umysłu, Wrocław.
J. Panasiuk 2004, Kompetencja językowa a kompetencja metajęzykowa w afazji, „Logopedia” nr 33, s. 171-189.
J. Panasiuk 2008, Standard postępowania logopedycznego w przypadku pragnozji, „Biuletyn Logopedyczny” nr 1, s. 54-56.
M. Rutkiewicz-Hanczewska 2007, Późno podjęta rehabilitacja afazji motorycznej po zawale mózgu. Studium przypadku, „Logopedia” 36, s. 215-238.
A. Sołtys-Chmielowicz 2008, Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: