Planowanie, diagnoza i ewaluacja - spec. nauczycielska 03-PLDE-22PDL
Opis treści kształcenia:
Projektowanie procesu kształcenia.
Program nauczania - tworzenie i modyfikacja, analiza, ocena, dobór i zatwierdzanie. Ewaluacja programów.
Plany pracy dydaktycznej. Rozkład materiału. Scenariusz lekcji/cyklu lekcji.
Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Konstruowanie testów i sprawdzianów. Ocenianie i jego rodzaje. Ocenianie bieżące, semestralne i roczne. Ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne. Funkcje oceny. Sprawdzian kończący etap edukacyjny.
Etyczne i prawne aspekty procesu ewaluacji. Sprawdzane i ocenianie jakości kształcenia i pracy szkoły. Ewaluacja.
Ocenianie nauczyciela. Analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
ma podstawową wiedzę na temat związków projektowania procesu dydaktycznego z podstawą programową, programem/podręcznikiem i wymaganiami sprawdzianu po szóstej klasie;
umie przeanalizować, ocenić i dostosować do własnych potrzeb plany pracy dydaktycznej i/lub ułożyć własny plan;
ma i potrafi zastosować wiedzę na temat kontroli i oceny efektów pracy uczniów, jej rodzajów i funkcji, tj. potrafi sprawdzić, ocenić i przeanalizować efekty pracy uczniów, dobierając do swoistości prac i stosując kryteria polonistyczne;
potrafi skonstruować testy i sprawdziany odpowiednie dla szkoły podstawowej i powiązane z własnymi planami dydaktycznymi i wymaganiami sprawdzianu po klasie szóstej oraz rozwijające kreatywność uczniów;
ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych i etycznych procesu ewaluacji pracy na lekcjach języka polskiego; potrafi analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;
potrafi napisać scenariusz lekcji/cyklu lekcji w zgodzie ze swoim planem dydaktycznym;
potrafi zaprojektować narzędzia diagnozy i zaplanować wykorzystanie w scenariuszu lekcji.
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają następujące elementy:
a) test po zakończeniu cyklu ćwiczeń, według skali punktowej: poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0; 51-60% ocena 3.0; 61-70% ocena 3.5; 71-80% ocena 4.0; 81-90% ocena 4.5; 91-100% ocena 5.0.
b) praca indywidualna polegająca na sprawdzeniu, zrecenzowaniu i ocenie pracy ucznia,
c) praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem,
d) aktywność podczas zajęć (indywidualna i w grupie).
UWAGA: wiedza zdobyta podczas ćwiczeń jest elementem egzaminu z metodyki nauczania na III roku.
Literatura
• Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska – Królikowska, Warszawa 2010.
• A. Biernacka, Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu, [w:] Doskonalenie warsztatu pracy polonisty, pod red. A. Janus - Sitarz, Kraków 2005.
• B. Chrząstowska, Programowanie na studiach podyplomowych, „Polonistyka” 2002.
• Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.
• R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999.
• A. Janus – Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004.
• B. Niemierko, Diagnostyka edukacyjna. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
• B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991.
• Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem (np.: arkusze egzaminacyjne, raporty ze sprawdzianów i egzaminów, prezentacje dotyczące oceniania zewnętrznego i wewnętrznego, oceniania kształtującego, zadań na egzaminach):
www.men.gov.pl, www.cke.amu.edu.pl, www.ceo.org.pl, www.ptde.org.pl , www.npseo.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: