Praktyki zawodowe spec. logopedycznej 03-PKTL-32PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- zawartość merytoryczna dostępnych podręczników i pomocy naukowych właściwa poszczególnym zaburzeniom mowy i języka,
- znajomość metod i technik rehabilitacji mowy i języka,
- projektowanie procesu terapeutycznego właściwego dla danych rodzajów zaburzeń mowy i/lub języka,
- zdolność programowania języka dla osób, które go nie nabyły lub utraciły.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz potrafi:
- dokonać właściwej diagnozy obserwowanych w czasie hospitacji zajęć zaburzeń mowy i/lub języka,
- omówić obserwowane zaburzenia mowy i/lub języka,
- nawiązać dobry kontakt z dzieckiem i/lub dorosłym niekomunikującym się językiem werbalnym,
- właściwie dobrać pomoce do przeprowadzenia terapii logopedycznej,
- samodzielnie zaprojektować zestaw pomocy i ćwiczeń do terapii danego typu deficytów językowych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanej terapii, starannie przygotowane pomocy do terapii oraz ich wartość.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych.
dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych, stosunkowo liczne uchybienia w doborze metod i materiałów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanych sesji terapeutycznych.
Kryteria oceniania: wartość merytoryczna przygotowanego planu terapii oraz pomocy do jej zrealizowania.
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
J. Cieszyńska-Rożek, Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dziecka, Kraków 2016.
J. Cieszyńska, Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych. Metoda Krakowska, Kraków 2014.
Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną, red. J.J. Błeszyński, K. Kaczorowska-Bray, Gdańsk 2012.
Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki, t. 1 i 2, red. T. Gałkowski i G. Jastrzębowska, Opole 2003.
G. Kupis-Krasowicz, SLI i inne zaburzenia językowe. Od badań mózgu do profilaktyki psychologicznej, Sopot 2012.
Neurologopedyczne studia przypadków, t. 1-2, red. E. Stecko, Warszawa 2011.
Wczesna interwencja logopedyczna, red. K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk 2016.
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, red. T. Kaczan, R. Śmigiel, Kraków 2012.
W. Strassmeier, Interwencja wczesnodziecięca. 260 praktycznych ćwiczeń dla małych dzieci z trudnościami w rozwoju, przekł. Magdalena Wojdak-Piątkowska, Gdańsk 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: