Projekty kreatywne - spec. dziennikarstwo i public relations 03-PK-12PDM
Podstawowym założeniem zajęć jest kształcenie umiejętności doboru form komunikacji do zadań o charakterze informacyjnym, promocyjnym, popularyzatorskim i analitycznym. Promuje się nie tylko poprawność i sprawność komunikacyjną (w mowie, piśmie, przy doborze form graficznych itp.), ale i poszukiwanie rozwiązań niekonwencjonalnych, przykuwających uwagę, dobrze przystosowanych do przesłania komunikatu.
Zadania mają charakter wieloetapowych projektów. Duża część zajęć poświęcona jest dzialaniom zespolowym, przygotowującym do wymogów rynku pracy.
Tematyka:
- Przygotowanie scenariusza wydarzenia kulturalnego (dobór składowych z uwzględnieniem organizacji przestrzennej, czasowej, oferty i korelacji tematycznej, zaproszonych współtwórców, sprzętu, możliwości finansowych)
- Projekt medialnej promocji wydarzenia kulturalnego
a) redakcja komunikatu prasowego
b) plan struktury strony internetowej uwzględniający wyodrębnienie segmentów strony i korelacji między nimi
c) redakcja materiałów oraz dobór grafiki na stronę informującą o konkretnym wydarzeniu kulturalnym i promującą je
- Projekt promocji miejscowości, jej części lub wybranego obiektu o wartości turystycznej
a) tematyczny przewodnik po przestrzeni publicznej – przygotowanie scenariusza, ulotek i realizacja oprowadzania grupy z uwzględnieniem dostosowania do typu uczestników
b) przygotowanie gry terenowej – opracowanie questu oprowadzającego po wskazanym rejonie miasta (zadanie zbiorowe, opanowanie elementów poetyki w praktyce)
- Przygotowanie jubileuszu firmy (instytucji itp.)
a) opracowanie scenariusza
b) opracowanie materiałów poprzedzających wydarzenie
c) opracowanie tekstów wykorzystywanych podczas wydarzenia
- Analiza i ocena produktów promocyjnych lub popularyzatorskich z uwzględnieniem treści, środków językowych i graficznych oraz ich adekwatności, dostosowania do odbiorcy
- Trening kreatywności i drobne zadania redakcyjne (slogan, improwizacja, promocyjna opowieść fabularna itp.)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Student:
- Zna narzędzia analizy komunikatów (użytkowych i literackich), potrafi na tej podstawie ocenić przydatność wybranych form w realizacji zadań zawodowych
Potrafi rozpoznawać poszczególne odmiany języka polskiego, oceniać przydatność ich środków na poziomie ekspresywnym, pragmatycznym i estetycznym i dobierać je do konkretnych zadań
- Potrafi wykazać się dużą, warunkowaną pogłębioną znajomością
gatunków, konwencji oraz stylów, inwencją w zakresie
twórczego pisania, szczególnie w kontekście zawodowym
- Potrafi samodzielnie lub zespołowo skonstruować w języku
polskim, w konkretnej sytuacji zawodowej, wypowiedzi
pisemne oraz przygotować i zaprezentować wystąpienia
ustne i/lub multimedialne dotyczące wybranych obszarów kultury,
w miarę potrzeby zawierające krytyczny osąd koncepcji
zastanych i/lub przedstawiające autonomiczne propozycje
nowych ujęć
- Potrafi współdziałać w grupie, podejmując różne role (koordynator, wykonawca, kontroler, opiniodawca); planować i realizować profesjonalne działania indywidualne oraz zespołowe
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest realizacja wszystkich zleconych projektów i zadań cząstkowych (tak indywidualnych, jak i grupowych).
Ocenie podlegają:
- zgodność z tematem i – w wybranych przypadkach – konwencją gatunkową oraz narzuconymi w zadaniu wymogami realizacji; harmonia struktury powstałej z wielu elementów, wypracowanych podczas działań grupowych
- niepowtarzalność, oryginalność, indywidualny rys rozwiązań (kreatywność versus przewidywalność);
- umiejętność analizy i oceny cudzych projektów z zastosowaniem nieintuicyjnych kryteriów wartościowania;
- sprawność i poprawność językowa tekstów (pisanych i mówionych), wykorzystanie środków z różnych odmian współczesnej polszczyzny, środków wyrazu artystycznego oraz mechanizmów perswazji.
Literatura
Zalecana literatura
- M. Celmerowski, Jak sprzedawać bez sprzedawania: Storytellingowe techniki sprzedażowe; M. Celmerowski, Storytellingowe techniki sprzedaży: Jak sprzedawać opowiadając strategiczne historie; wybrane materiały ze strony: http://storytelling.com.pl/jak-sprzedawac-bez-sprzedawania/ [dostęp: 28.04.2018].
- K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja przez zabawę. Próba wstępnej prezentacji gatunku, Język. Religia. Tożsamość, 2016, tom 1 (13), nr 1 (13), s. 27-42.
- K. Czarnecka, Quest, czyli edukacja w drodze. Uwagi o nowym gatunku tekstu użytkowego, w: Ars Didactica. Księga jubileuszowa Profesor Haliny Zgółkowej, red. Katarzyna Czarnecka, Monika Grzelka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017, s. 165-177.
- K. Czarnecka, Laboratoria i medykamenty. O próbach zastosowania wybranych obrazów metaforycznych w popularyzacji treści religijnych, w: Nowa ewangelizacja. Język - teologia - kultura, red. Małgorzata Nowak, Wiesław Przyczyna, Wydawnictwo Biblos, Tarnów, 2017, s. 275-295.
- S. Czarnecki, Nowa widownia. O promocji w kulturze, Warszawa 2016.
- K. Fog, Ch. Budtz, P. Munch, S. Blanchette, Storytelling: narracja w reklamie i biznesie, Warszawa 2011.
- Manual – reklama. Podręcznik z zakresu projektowania komunikacji, red. M. Wszołek, wersja cyfrowa do pobrania w wolnym dostępie: e: http://libron.pl/katalog/czytaj/id/240 [dostęp: 15.09.2016]
- E. Nęcka, Trening twórczości, Olsztyn 1992.
- K. J. Szmidt, Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych, Gliwice 2008.
- Questing jako forma aktywizacji społeczności lokalnych, red. E. Lenart, B. Wilczyński, Bałtów 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: