Proza gatunkowa: warsztat 03-PGW-11SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- poetyka powieści popularnej,
- przemiany gatunkowe kryminału, romansu, popularnej powieści historycznej, przygodowej, dla dziewcząt, kobiet, chłopców itd.,
- wokół zagadnień techniki literackiej, warsztatu pisarza, estetycznego oportunizmu, stosunku konwencjonalności oraz inwencji w prozie gatunkowej,
- podmiot i odbiorca prozy gatunkowej,
- aksjologa „tej trzeciej”: wtórność? konformizm? „łatwa uroda”? a możliwości krytycznej prezentacji i oceny świata.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna reguły gatunkowe prozy popularnej, problemy aksjologiczne związane z tym typem twórczości, a także podstawowe uwarunkowania z obszaru socjologii obiegów literackich,
- potrafi sformułować „przepis” na kryminał, romans itd., czyli potraktować gatunek jako rodzaj instrukcji budowy tekstu,
- potrafi wskazać mistrzowskie realizacje każdego z analizowanych gatunków i omówić ich funkcję wzorotwórczą dla autorów uprawiających daną formę,
- umie skonstruować partyturę własnego utworu - plan fabularny, kompozycyjny itd.,
- potrafi krytycznie analizować własne propozycje twórcze.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Caillois, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa 1967.
J. Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź 1974.
U. Eco, Superman w literaturze masowej, Warszawa 1996.
Kolbuszewski, Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Wrocław 1994.
S. Lasić, Poetyka powieści kryminalnej: próba analizy strukturalnej, Warszawa 1976.
A. Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: