Pedagogika III-IV etap edukacyjny - spec. nauczycielska 03-PEDE-12PDM-U
Sytuacja ucznia przechodzącego na III i IV etap edukacji; problemy adaptacji do zmian.
Poznawanie ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym i jego środowiska. Metody i techniki określania potencjału ucznia. Konstruowanie narzędzi diagnostycznych. Opracowanie diagnozy dla potrzeb edukacji na II etapie edukacyjnym. Etyka w diagnozowaniu.
Wychowanie w szkole na III i IV etapie edukacyjnym Trudności wychowawcze na II etapie edukacyjnym: rodzaje, przyczyny, skutki.
Klasa szkolna jako środowisko życia i rozwoju ucznia będącego na III i IV etapie edukacyjnym. Praca z klasą szkolną na II etapie edukacyjnym. Dyscyplina w klasie szkolnej i jej utrzymywanie. Integracja klasy szkolnej. Klimat społeczny klasy i jego kreowanie.
Opieka w szkole na III i IV poziomie edukacyjnym. Działalność opiekuńcza szkoły wobec uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym. Formy opieki. Profilaktyka w szkole.
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym. Nieprawidłowości w funkcjonowaniu ucznia: rodzaje, przyczyny skutki. Praca z uczniem o zaburzonym rozwoju i jej projektowanie. Uczeń przewlekle chory i praca z nim. Uczeń zdolny i praca z nim. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na III i IV etapie edukacyjnym i praca z nim.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe. Wybory i plany edukacyjne i zawodowe Aspiracje, motywacja i jej kształtowanie Nauczyciel jako doradca.
Współpraca szkoły ze środowiskiem i nauczyciela z rodzicami na III i IV etapie edukacyjnym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada wiedzę na temat swoistości wychowania i opieki na III i IV etapie edukacyjnym;
posiada wiedzę na temat swoistości środowiska socjalizacji, wychowania i opieki uczniów na III i IV etapie edukacyjnym;
posiada wiedzę na temat projektowania i prowadzenia badań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej na III i IV etapie edukacyjnym, w tym uwzględniającą specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwoju;
posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów będących na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów szczególnie uzdolnionych;
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
posiada umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów na III i IV etapie edukacyjnym, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, opracowanie wyników obserwacji i formułowania wniosków;
ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka;
ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania uczniów.
Kryteria oceniania
Analiza odpowiedzi na pytania; w tym na pyt. kolokwium.
Analiza wypowiedzi w dyskusji.
Analiza odpowiedzi na pytania egzaminu/kolokwium.
Analiza poprawności realizacji zadania.
Literatura
• Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce. Warszawa. Wyd. Naukowe PWN.
• Clifford H.E. (2006), Dyscyplina i kierowanie klasą. Warszawa
• Fontana D.(1998), Psychologia dla nauczycieli
• Gajewska G. (2009), Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra, Wyd. PEKW „Gaja”.
• Janowski A. (2009), Pedagogika praktyczna. Warszawa. Wyd. Fraszka Edukacyjna
• Janowski A. (20100, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej. Warszawa, Wyd. Fraszka Edukacyjna
• Janowski A. (1995), Uczeń w teatrze życia szkolnego. Warszawa
• Jundziłł E. Pawłowska R. [red.](2008), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – Teraźniejszość – Przyszłość. Gdańsk, Wydawnictwo Harmonia (wybrane rozdz.).
• Krauze – Sikorska H., Kuszak K. [red.] (2008), Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Poznań, Wyd. naukowe UAM.
• Kruszewski K. [red.](1998), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdz.IX-XII)
• Piorunek M. (2004), Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznan, Wyd. Naukowe UAM
• Rimm S.B. (1994), Bariery szkolnej kariery. Warszawa, WSiP.
• Łobocki M.(2003), Metody i techniki badan pedagogicznych. Kraków. Wyd. Impuls.
• Łobocki M. (1985), Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa, nasza Księgarnia..
• Łuczak B. (2000), Niepowodzenia w nauce. Poznań
• Materne J.(1988), Opiekuńcze funkcje szkoły. Warszawa, PWN
• Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K.(2005), Wywiad
• McWhirter, J.B.T.,A.M.,E.H.(2005), Zagrożona młodzież. Warszawa,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: