Pedagogika 03-PED-11PFDL-E
Treści programowe:
1. Struktura systemu pojęć pedagogicznych. Społeczno- kulturowe uwarunkowania wiedzy pedagogicznej. Myśl pedagogiczna.
2. Działy i dyscypliny pedagogiki - ich znaczenie w pracy nauczyciela.
3. Podstawowe zagadnienia z zakresu edukacji, kształcenia i wychowania; ideały wychowawcze - uwarunkowania kulturowe i historyczne.
4. Proces wychowania- struktura, funkcje, dynamika. Style wychowania; wychowanie adaptacyjne i emancypacyjne; środowisko wychowawcze szkoły.
5. Społeczne funkcje edukacji.
6. Edukacja w społeczeństwie demokratycznym.
7. Podmiotowość w wychowaniu.
8. Ukryty program szkoły. Srodowisko społeczne klasy i szkoły.
8. Czynniki wpływające na proces wychowania i kształcenia.
9. Umiejętności diagnostyczne, wychowawcze i opiekuńcze nauczyciela. Postępowanie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Etyka nauczycielska.
10. Polski system oświatowy w perspektywie porównawczej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
1. zna i definiuje istotne pojęcia z zakresu podstaw edukacji: teorii wychowania i dydaktyki; opisuje metody badawcze w pracy nauczyciela i wskazuje przykłady ich wykorzystania, wskazuje na czynniki wpływające na efektywność procesu wychowania, nauczania i uczenia się;
2. zna i opisuje problemy wychowawcze i dydaktyczne, z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz wskazuje sposoby ich rozwiązania lub tworzy nowe pomysły na ich rozwiązanie;
3. posiada umiejętności analizy edukacyjnych problemów, jest świadomy reguł działalności pedagogicznej oraz świadomy różnorodnych problemów edukacyjnych z jakimi spotyka się nauczyciel w szkole oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki nauczycielskiej;posiada wiedzę na temat specyfiki funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych;
4. posiada podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji – celów, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych;
5. posiada umiejętność korzystania z literatury przedmiotu oraz pomocy dydaktycznych; współpracuje z innymi, dba o jakość komunikacji w tracie dyskusji i wykonywanych zadań zespołowych; dokonuje samooceny własnych osiągnięć edukacyjnych; potrafi udzielać informacji zwrotnych i konstruktywnie oceniać pracę innych; wykazuje krytyczny namysł i refleksyjność; wykazuje odpowiedzialność w pracy z grupą i postawę prospołeczną;
6. rozumie znaczenie i sens oraz wartość podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Kryteria oceniania
obecność i uczestniczenie w dyskusjach i pracach w grupie w trakcie zajęć; zaliczenie końcowe z zakresu treści wykładów interaktywnych i ćwiczeń - praca pisemna/kolokwium
Literatura
Hejnicka-Bezwińska T. (2011),.Pedagogika ogólna. Dyskursy o statusie naukowym i dydaktycznym, Bydgoszcz.
Hejnicka-Bezwińska T., (2008). Pedagogika ogólna, Warszawa.
Janowski, A., (2004), Pedagogika praktyczna, Warszawa: Fraszka Edukacyjna.
Kominarec I., (2009).Pedagogika ogólna. Podstawowe zagadnienia, Częstochowa.
Kron F. W., (2012). Pedagogika, kluczowe pojęcia, Sopot.
Kwieciński Z., Śliwerski B., (2003). Pedagogika t.1.i 2 Warszawa: PWN,
Melosik, Z., Śliwerski, B. (2010) Edukacja alternatywna w XXI wieku. Poznań-Kraków: Impuls.
Śliwerski B., (2012). Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków.
Śliwerski, B. (2004). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: IMPULS
Witkowski L., (2013). Przełom dwoistości w pedagogice ogólnej. Historia, teoria, krytyka, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: