Planowanie, diagnoza i ewaluacja/Ocenianie holistyczne i analityczne w edukacji 03-PDiE-31PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- projektowanie procesu kształcenia,
- plany pracy dydaktycznej; rozkład materiału; scenariusz lekcji/cyklu lekcji,
- kontrola i ocena efektów pracy uczniów; konstruowanie testów i sprawdzianów; ocenianie i jego rodzaje; ocenianie bieżące, semestralne i roczne; funkcje oceny,
- etyczne i prawne aspekty procesu ewaluacji; sprawdzane i ocenianie jakości kształcenia i pracy szkoły; ewaluacja,
- ocenianie nauczyciela; analiza i ocena własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma podstawową wiedzę na temat związków projektowania procesu dydaktycznego z podstawą programową, programem/podręcznikiem,
- umie przeanalizować, ocenić i dostosować do własnych potrzeb plany pracy dydaktycznej i/lub ułożyć własny plan,
- ma i potrafi zastosować wiedzę na temat kontroli i oceny efektów pracy uczniów, jej rodzajów i funkcji, tj. potrafi sprawdzić, ocenić i przeanalizować efekty pracy uczniów dobierając do swoistości prac i stosując kryteria polonistyczne,
- potrafi skonstruować testy i sprawdziany odpowiednie dla szkoły podstawowej i powiązane z własnymi planami dydaktycznymi oraz formy sprawdzające rozwijające kreatywność uczniów,
- ma wiedzę o uwarunkowaniach prawnych i etycznych procesu ewaluacji pracy na lekcjach języka polskiego; potrafi analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- potrafi napisać scenariusz lekcji/cyklu lekcji w zgodzie ze swoim planem dydaktycznym.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): wyczerpująca i pogłębiona wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, pogłębione rozumienie problemów i zagadnień oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, wyróżniający projekt edukacyjny, aktywny udział w zajęciach.
dobry plus (+db; 4,5): jw. wiedza i teoria pogłębiona, ale niewyczerpująca.
dobry (db; 4,0): dobra wiedza na temat teorii i praktyki edukacji pomiaru dydaktycznego, właściwe rozumienie zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, rzetelny i merytorycznie poprawny projekt edukacyjny, dobra aktywność udział w zajęciach.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jw. wiedza fragmentaryczna, usterki w przygotowanym projekcie.
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, dostateczna znajomość podstawowych zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, poprawny projekt edukacyjny bez większych zastrzeżeń merytorycznych
i warsztatowych, sporadyczna aktywność na zajęciach.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak wiedzy na temat teorii i praktyki pomiaru dydaktycznego, brak zrozumienia zagadnień i problemów oceniania i wartościowania w kontekście edukacyjnym, brak projektu edukacyjnego, bierny udział w zajęciach.
Ocenie podlegają następujące elementy:
- fragment planu indywidualnego nauczyciela,
- praca zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu narzędzia sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, np. testu, sprawdzianu z oprzyrządowaniem, kryteriów oceny wypowiedzi ustnej ucznia,
- aktywność podczas zajęć (indywidualna i w grupie).
Literatura
Zalecana literatura:
Autoewaluacja w szkole, red. E. Tołwińska – Królikowska, Warszawa 2010.
A. Biernacka, Sposoby angażowania uczniów w proces dydaktyczny, czyli o planowaniu, [w:] Doskonalenie warsztatu pracy polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2005.
Ewaluacja w edukacji, pod red. G. Mazurkiewicza, Kraków 2012.
R. Fisher, Uczymy, jak się uczyć, tłum. K Kruszewski, Warszawa 1999.
A. Janus-Sitarz, Komu potrzebne jest ocenianie? Wokół ewaluacji osiągnięć ucznia, [w:] Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2004.
B. Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1991.
Materiały ze stron internetowych instytucji oświatowych zajmujących się ewaluacją oraz ocenianiem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: