Podstawy dydaktyki 03-PD-12PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Filozofia nauczania języka polskiego a nauczyciel:
- edukacja, dydaktyka, metodyka nauczania (rozróżnienie pojęć),
- dawna i nowa dydaktyka (model antropocentryczny),
- nauczyciel pomiędzy uwarunkowaniami instytucjonalnymi a tendecjami w kulturze,
- nauczyciel jako wychowawca (wybór strategii),
- nauczyciel wobec współczesnych koncepcji dydaktycznych ("refleksyjny praktyk", "roproszony nauczyciel"),
- autorefleksja (arkusze, e-portfolio).
2. Filozofia nauczania języka polskiego a uczeń:
- swoistość poszczególnych etapów edukacyjnych (myślenie metaforyczne, osobowośc, dojrzewanie),
- uczeń a treści kształcenia,
- uwarunkowania neurobiologiczne (koncepcje H. Gardnera, D. Golemana),
- uwarunkowania kulturowe ("cyfrowi tubylcy", bariery w odbiorze literackim, postawy czytelnicze, linie czytania).
3. Diagnozowanie wiedzy i umiejętności:
- funkcje oceny,
- ocenianie analityczne i holistyczne,
- cele kształcenia a wymagania na różnych poziomach kształcenia,
- plan wynikowy,
- uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi,
- dysleksja rozwojowa,
- indywidualizacja procesu kształcenia.
4. Zasady dydaktyki a polonistyczne metody nauczania:
- nauczanie problemowe (koncepcja J. Brunera),
- nauczanie pojęć,
- metody i techniki nauczania,
- podział metod,
- metody aktywizujące,
- metoda projektu.
5. Różne wymiary integracji:
- integracja w edukacji polonistycznej,
- integracja podmiotowa,
- integracja estetyczna,
- inne sztuki na lekcjach języka polskiego,
- integrowanie kształcenia literacko-kulturowego i językowego.
6. Konteksty edukacji polonistycznej:
- wymiary przedmiotu,
- kontekst macierzysty,
- typy kontekstów i ich funkcja,
- sposoby wizualizacji,
- multimedia w edukacji.
7. Neurodydaktyka: motywacja, pamięć, samokształcenie:
- neuromity w edukacji,
- motywowanie - najważniejsze zasady,
- mechanizmy w pamięci,
- techniki pracy umysłowej,
- zachęta do samokształcenia (funkcje podręcznika, sposoby formułowania pytań i zadań).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego znajomość zagadnień z zakresu psychologii,
- scharakteryzować współczesne koncepcje edukacyjne i ich związek z filozofią nauczania,
- wyjaśnić relację między wiedzą o uczniu a procesem nauczania języka polskiego,
- scharakteryzować strategie dydaktyczne i polonistyczne metody nauczania,
- wyjaśnić funkcję kontekstów i środków dydaktycznych w edukacji polonistycznej,
- stosować terminologię z zakresu dydaktyki polonistycznej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Zaliczenie na podstawie testu po zakończeniu cyklu, według skali punktowej:
- poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0,
- 51-60% ocena 3.0,
- 61-70% ocena 3.5,
- 71-80% ocena 4.0,
- 81-90% ocena 4.5,
- 91-100% ocena 5.0.
UWAGA: wiedza z wykładu jest elementem egzaminu z dydaktyki na III roku.
Literatura
Zalecana literatura:
Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, T.1, Poznań 2011.
Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
Sztuka nauczania. T.1 – Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, T.2.- Szkoła, pod red. K. Konarzewskiego, Warszawa 2002.
Wantuch W., Aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: