Prawne aspekty pracy szkoły 03-PAP-22PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe akty prawne i ich hierarchizacja (Konstytucja, ustawa, uchwała, rozporządzenie, akty prawa miejscowego), miejsce i znaczenie prawa oświatowego w systemie prawnym Rzeczypospolitej,
- organizacja systemu oświaty w RP, ustrój szkolny, kompetencje ministra, kuratora, dyrektora, rady pedagogicznej i innych szkolnych organów samorządowych.
- uczeń w systemie oświaty; obowiązek szkolny a obowiązek nauki; regulacje prawne określające zasady udostępniania przez nauczyciela informacji o uczniu, ze szczególnym uwzględnieniem informacji przekazywanych drogą elektroniczną (dziennik elektroniczny); podstawowe obowiązki nauczyciela w zakresie ochrony danych osobowych ucznia i jego prawnych opiekunów,
- status prawny nauczyciela i wychowawcy; obowiązki opiekuńcze, wychowawcze i dydaktyczne nauczyciela; procedury awansowania nauczycieli; procedura odbywania i zaliczania stażu w szkole; nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy; postępowanie dyscyplinarne wobec nauczycieli,
- ocenianie i klasyfikowanie uczniów w świetle prawa oświatowego; wewnątrzszkolny i zewnątrzszkolny system oceniania; tryb przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wymienić najważniejsze akty prawne obowiązujące w systemie oświaty, określić, jakie aspekty działalności szkoły oraz zawodu nauczyciela i w jakim zakresie regulują,
- wyjaśnić, jaki jest status prawny nauczyciela i ucznia, na czym polegają prawa i obowiązki nauczyciela i wychowawcy oraz scharakteryzować ścieżkę rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty w świetle obowiązującego prawa,
- scharakteryzować system zewnętrzny oceniania i egzaminowania oraz opisać kompetencje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie testu po zakończeniu cyklu, według skali punktowej:
- poniżej 50% możliwych do uzyskania punktów ocena 2.0,
- 51-60% ocena 3.0,
- 61-70% ocena 3.5,
- 71-80% ocena 4.0,
- 81-90% ocena 4.5,
- 91-100% ocena 5.0.
Literatura
Zalecana literatura:
Ustawa o systemie oświaty (Ustawa z dnia 7.09.1991 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 26.01.1982 r. Karta nauczyciela (z późniejszymi zmianami).
Rozporządzenie w sprawie oceniania i klasyfikowania uczniów.
Rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.
Komorowski T., Prawo w praktyce oświatowej. Wyd. eMPi. Poznań 2003.
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
Barański A., Rozwadowska-Skrzeczyńska J., Szymańska M., Karta Nauczyciela. Komentarz. Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
Kurzyna-Chmiel D., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty: prawo oświatowe w zarysie, Wyd. 2, Wolters Kuwer, Warszawa-Kraków 2009.
Seidel R., Elementy prawa. Wyd. eMPi. Poznań 2003.
Pielachowski J., Rozwój i awans zawodowy nauczyciela. Wyd. eMPi. Poznań 2003.
Szempruch J., Nauczyciel w zmieniającej się szkole. Funkcjonowanie i rozwój zawodowy. Rzeszów 2001.
Jeżowski A., Statut szkoły. Przedszkole. Szkoła podstawowa. Gimnazjum. Szkoła ponadpodstawowa, szkoła ponadgimnazjalna. Nadanie, nowelizacja, nadzór prawny, orzecznictwo. Wrocław 2002.
Walkiewicz E., Prawo wewnątrzszkolne: uchwały rady pedagogicznej, „Dyrektor Szkoły” 2012, nr 8.
Sugerowane lektury w formie skanów, dostępne na Platformie cyfrowej Moodle.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: