Organizacja i zarządzanie w wydawnictwie - spec. edytorstwo naukowe 03-OZW-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe pojęcia w zarządzaniu: definicje zarządzania, pojęcia związane z zarządzaniem, istota zarządzania, cechy zarządzania, formy organizacyjne, typy wydawnictw i ich formy prawne,
- ZZL jako czynnik kreowania kluczowych umiejętności i organizacji pracy w wydawnictwie,
- wprowadzanie zmian w organizacji pracy w wydawnictwie – odpowiednia ocena i wdrażanie benchmarkingu i outsourcingu jako odpowiedź na wyzwanie kryzysowe,
- CSR i jego miejsce w strategii wydawnictwa, zasady współpracy z interesariuszami, przykłady działań CSR w wydawnictwie oraz wynikające stąd korzyści,
- wprowadzanie zmian – odpowiednia ocena i wdrażanie benchmarkingu i outsourcingu, doskonalenie kultury organizacji podstawą sukcesu (z wykorzystaniem technik i strategii najnowszych modeli komunikacji medialnej),
- idea flexurity – cztery filary bezpieczeństwa i elastyczności, obszary realizacji, interesariusze, dobre praktyki,
- umowy „śmieciowe” czy nowe podejście do zatrudnienia – jak to wygląda w wydawnictwach?,
- model EFQM czyli zarządzanie poprzez jakość - najlepsza norma europejska - dla „wydawnictwa jutra”.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować podstawowe pojęcia zarządzania zasobami ludzkimi w wydawnictwie oraz menedżera jako lidera i scharakteryzować jego pracę w organizacji z punktu widzenia humanisty, specjalisty ds. wydawniczych z uwzględnieniem szerokiego kontekstu etycznego, filozoficznego, kulturowego oraz z poszanowaniem zasady prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej,
- nazwać i zdefiniować kompetencje współczesnego menedżera oraz wyjaśnić istotę i sposób doskonalenia przywództwa przez jakość, innowacyjność oraz humanizację np. w zakresie komunikacji, motywacji, odpowiedzialności, wzrostu etycznych praktyk w wydawnictwie (szczególnie jako fachowiec znający specyfikę branży wydawniczej),
- dobierać instrumenty zarządzania do analizowanej sytuacji i uzasadniać ich zastosowanie (zwłaszcza w odniesieniu do zasobów ludzkich) z naciskiem na innowacyjność,
- projektować strategię wydawnictwa z wykorzystaniem technik najnowszych mediów,
- diagnozować czynniki wpływające na konieczność doskonalenia się̨ współczesnego menedżera, klasyfikować potrzeby kompetencyjne współczesnej organizacji, doskonalić modele komunikacyjne, oceniać przydatność i wprowadzać zasady CSR, ideę flexicurity, benchmarkingu i outsourcingu,
- potrafi dostrzegać konieczność humanizacji praktyk inteligentnego zarządzania i wykorzystywania potencjału osób, poddawać krytycznej ocenie sposoby doskonalenia pracy zespołu kierowanego przez lidera stosowane we współczesnych organizacjach.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
- obecność na wykładzie (dopuszczalna jest 1 nieobecność),
- praca na podstawie wiadomości przyswojonych na wykładzie oraz z podanych lektur pozwalających rozumienie sposobów zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie),
- końcowy test badający przyswojoną wiedzę (zagadnienia podane w sylabusie i omawiane na wykładzie, zawarte w literaturze przedmiotu).
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość z zakresu tematyki i problematyki z zakresu zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie, doskonała umiejętność wyciągania wniosków, kreatywnego zastosowania wiedzy do sytuacji praktycznych (np. modelowanie zarządzania zespołem, sytuacje kryzysowe, naprawa kultury i komunikacji w organizacji) zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość z zakresu tematyki i problematyki z zakresu, dobra umiejętność wyciągania wniosków, kreatywnego zastosowania wiedzy do sytuacji praktycznych (np. modelowanie zarządzania zespołem, sytuacje kryzysowe, naprawa kultury i komunikacji w organizacji).
dobry (db; 4,0): dobra znajomość z zakresu tematyki i problematyki z zakresu zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie, dobra umiejętność wyciągania wniosków, kreatywnego zastosowania wiedzy do sytuacji praktycznych (np. modelowanie zarządzania zespołem, sytuacje kryzysowe, naprawa kultury i komunikacji w organizacji), dopuszczalne niewielkie omyłki lub nieznaczne niedociągnięcia w zakresie posiadanej wiedzy i umiejętności praktycznego jej wykorzystania.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość z zakresu tematyki i problematyki z zakresu zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie, umiejętność wyciągania wniosków, kreatywnego zastosowania wiedzy do sytuacji praktycznych (np. modelowanie zarządzania zespołem, sytuacje kryzysowe, naprawa kultury i komunikacji w organizacji) zawierająca pewne luki i niedociągnięcia wymagające poważniejszego uzupełnienia.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość z zakresu tematyki i problematyki z zakresu zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie, dostateczna umiejętność wyciągania wniosków, kreatywnego zastosowania wiedzy do sytuacji praktycznych (np. modelowanie zarządzania zespołem, sytuacje kryzysowe, naprawa kultury i komunikacji w organizacji). Wyraźne braki wymagające pomocy prowadzącego w analizie sytuacji, ocenie kompetencyjnej oraz dopracowaniu modelu zaradczego, ale ich nie umożliwiające.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość z zakresu tematyki i problematyki z zakresu zarządzania i organizacji pracy w wydawnictwie , niewystarczająca umiejętność wyciągania wniosków, brak kreatywnego zastosowania wiedzy do sytuacji praktycznych (np. modelowanie zarządzania zespołem, sytuacje kryzysowe, naprawa kultury i komunikacji w organizacji).
Literatura
Lektura obowiązkowa:
J. Huenefeld, Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, tł. G. Łuczkiewicz, wyd. 2, Kraków 1996.
G. Davies, Nabywanie tytułów − organizacja i zarządzanie w redakcji, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1997.
Jak osiągnąć sukces w księgarstwie, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 2000.
A. Karpowicz, Autor – wydawca. Poradnik prawa autorskiego, Warszawa 2005.
D. Smith, Jak osiągnąć zysk w wydawnictwie, tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1996.
A. Baverstock, Marketing w wydawnictwie - fantazja czy rzeczywistość? tł. G. Łuczkiewicz, Kraków 1997.
O. Lynette, Zakup i sprzedaż praw autorskich, tł. R. Greda, Kraków 1998.
M. Armstrong, Zarządzanie ludźmi, przeł. G. Skoczylas, Poznań Rebis 2007.
Literatura dodatkowa:
J. Penc, Kreatywne kierowanie, Warszawa Placet 2007.
J. Penc, Humanistyczne wartości zarządzania. W poszukiwaniu sensu menedżerskich działań, Warszawa Difin 2010.
S. Covey, Siedem nawyków skutecznego działania, przeł. I. Majewska – Opiełka, Poznań Rebis 2006.
B. R. Kuc, M. Żemigła, Menedżer nowych czasów. Najlepsze metody i narzędzia zarządzania, Gliwice Helion 2010.
L. Adamczuk, Konsekwencje braku kompetencji dla organizacji i menedżera, „Business Coaching” nr 1/2009.
M. Williams, Mistrzowskie przywództwo, Kraków Oficyna Wydawnicza Wolters Kluwer Business, 2009.
M. Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, Warszawa PWE 2010.
Przywództwo w okresie zmian, Harvard Business Review, Gliwice Helion, 2007.
Przywództwo w sytuacjach przełomowych, Harvard Business Review, Wyd. Helion, Gliwice Helion, 2006.
Komunikacja i kultura biznesu w Europie. Zagadnienia wybrane, WSPIZ im. L. Koźmińskiego Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: