Nowe technologie w pracy lektora - spec. glottodydaktyczna 03-NTPL-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe rozróżnienia terminologiczne związane z wykorzystaniem nowych technologii w nauczaniu (m.in. TIK, e-learning, mobile learning, blended learning, nauczanie hybrydowe, VR, gamifikacja, grywalizacja, LMS, platforma edukacyjna, platforma komunikacyjna, MOOC, SCORM)
- najważniejsze koncepcje metodyczne wykorzystywane w projektowaniu nauczania zakładającego wykorzystanie nowych technologii (Action Mapping, Addie, CCAF, Design Thinking, cykl Kolba)
- zasoby online wspierające nauczanie języka polskiego jako obcego (platformy, kursy MOOC, gry, aplikacje, e-publikacje, strony www)
- warsztat lektora / nauczyciela: sposoby wykorzystania dostępnych zasobów w planowaniu procesu dydaktycznego
- wybrane narzędzia do samodzielnego tworzenia kursów online lub angażujących, interaktywnych pomocy dydaktycznych.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe pojęcia związane z nauczaniem zdalnym,
- wskazuje najważniejsze tendencje rozwojowe w obszarze nauczania języków obcych z wykorzystaniem nowych technologii,
- wykorzystuje w planowanych przez siebie zajęciach założenia metodyki zdalnego nauczania języków obcych,
- krytycznie ocenia i odpowiednio wykorzystuje do pracy z dziećmi i dorosłymi interaktywne pomoce dydaktyczne wspierające nauczyciela i lektora,
- odpowiedzialnie dobiera materiały dydaktyczne wspierające nauczanie języka polskiego jako obcego (z uwzględnieniem kanału przekazu, poziomu językowego kursantów oraz specyfiki grupy docelowej),
- tworzy (z wykorzystaniem TIK) zróżnicowane merytorycznie i angażujące materiały dydaktyczne, które pozwalają kształtować różne kompetencje językowe i kulturowe w ramach lektoratów języka polskiego,
- jest gotów/gotowa do odpowiedzialnej współpracy w zespole przy tworzeniu zróżnicowanych materiałów dydaktycznych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) - w stopniu bardzo dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK, bardzo dobra orientacja w ofercie istniejących materiałów i pomocy, bardzo dobra umiejętność samodzielnego tworzenia i wykorzystywania materiałów w procesie dydaktycznym, systematyczne przygotowywanie się do zajęć, wysoka ocena merytoryczna przygotowanego projektu.
dobry plus (+db; 4,5) - w stopniu więcej niż dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK, więcej niż dobra orientacja w ofercie istniejących materiałów i pomocy, więcej niż dobra umiejętność samodzielnego tworzenia i wykorzystywania materiałów w procesie dydaktycznym, systematyczne przygotowywanie się do zajęć, wysoka ocena merytoryczna przygotowanego projektu.
dobry (db; 4,0) - w stopniu dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK, dobra orientacja w ofercie istniejących materiałów i pomocy, dobra umiejętność samodzielnego tworzenia i wykorzystywania materiałów w procesie dydaktycznym, wystarczające przygotowywanie się do zajęć, dobra merytoryczna ocena przygotowanego projektu
dostateczny plus (+dst; 3,5) - w stopniu prawie dobrym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK, prawie dobra orientacja w ofercie istniejących materiałów i pomocy, prawie dobra umiejętność samodzielnego tworzenia i wykorzystywania materiałów w procesie dydaktycznym, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć, prawie dobra ocena merytoryczna przygotowanego projektu.
dostateczny (dst; 3,0) - w stopniu wystarczającym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK, wystarczająca orientacja w ofercie istniejących materiałów i pomocy, wystarczająca umiejętność samodzielnego tworzenia i wykorzystywania materiałów w procesie dydaktycznym, niesystematyczne przygotowywanie się do zajęć, wystarczająca ocena merytoryczna przygotowanego projektu.
niedostateczny (ndst; 2,0) - w stopniu niewystarczającym opanowana wiedza z zakresu metodyki nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK, niewystarczająca orientacja w ofercie istniejących materiałów i pomocy, niewystarczająca umiejętność samodzielnego tworzenia i wykorzystywania materiałów w procesie dydaktycznym, brak przygotowywania się do zajęć, niewystarczająca ocena merytoryczna przygotowanego projektu.
Warunkami zaliczenia zajęć są: aktywne uczestnictwo, przygotowanie domowych prac pisemnych oraz projektu.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
Adamczewski J., Uczyć na miarę naszych czasów. Nowe technologie na lekcjach języka obcego w nauczaniu początkowym, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 1(55), s. 79-91.
Dirksen J., Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne, Warszawa 2017.
Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji pod red. D. Siemienickiej, Toruń 2015.
Hyla M., Przewodnik po e-learningu, Warszawa 2017.
Machalska M., Digital learning. Od e-learningu do dzielenia się wiedzą, Warszawa 2019.
Zichermann G., Cunningham C., Grywalizacja. Mechanika gry na stronach WWW i w aplikacjach mobilnych, Warszawa 2012.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i jest realizowana we fragmentach z uwzględnieniem zaplanowanego dla przedmiotu nakładu czasu pracy przewidzianego na czytanie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: