Nauki pomocnicze edytorstwa - spec. edytorstwo naukowe 03-NPE-12PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- nauki pomocnicze edytorstwa - przedmiot badań, miejsce w warsztacie wydawcy naukowego; źródło historyczne, wiedza pozaźródłowa; dzieje pisma i kanony pisma łacińskiego (pisma rzymskie, pismo romańskie, pismo gotyckie, pisma humanistyczne, kroje pism drukarskich, cyrylica),
- pismo na ziemiach polskich; dzieje grafii i ortografii polskiej; zarys paleografii łacińskiej i polskiej; brachygrafia średniowieczna i nowożytna; elementy grafologii,
- bibliologia historyczna (kodykologia, morfologia książki rękopiśmiennej i drukowanej, oprawa, filigranistyka),
- znaki własnościowe w książce (noty proweniencyjne, pieczecie, ekslibrisy, superexlibrisy),
- chronologia historyczna,
- elementy genealogii i heraldyki,
- technika opisu bibliograficznego rękopisu i starego druku; najważniejsze zbiory rękopisów i starych druków, bibliografie i katalogi; archiwa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią z zakresu nauk pomocniczych przydatną w pracy edytora dawnych tekstów,
- potrafi rozróżnić i scharakteryzować poszczególne etapy w dziejach pisma, ewolucji formy książki i jej morfologii,
- potrafi wyrobienie elementarnego zakresu umiejętności przeprowadzenia samodzielnego procesu badawczego, którego efektem będzie opracowanie materiału przygotowane zgodnie z wymogami metody historycznej,
- potrafi prowadzić dialog ze specjalistami z dziedziny edytorstwa naukowego, tekstologii i historii książki,
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do samodzielnej pracy nad przygotowywaniem edycji tekstów staropolskich.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział oraz zaliczenie końcowego kolokwium na ocenę bardzo dobry lub bardzo dobry minus.
dobry plus (+db; 4,5): obecność na wszystkich zajęciach i aktywny w nich udział oraz uzyskanie z końcowego kolokwium oceny dobry plus.
dobry (db; 4,0): obecność na wszystkich zajęciach i uzyskanie z końcowego kolokwium oceny dobry.
dostateczny plus (+dst; 3,5): jedna nieobecność oraz uzyskanie z końcowego kolokwium oceny dostateczny plus.
dostateczny (dst; 3,0): jedna nieobecność oraz uzyskanie z końcowego kolokwium oceny dostateczny.
niedostateczny (ndst; 2,0): dwie i więcej nieobecności lub niezaliczenie kolokwium końcowego.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział w zajęciach,
- zaliczenie kolokwium końcowego.
Literatura
Zalecana literatura:
Semkowicz W., Paleografia łacińska, wyd. 3, Kraków 2009.
Gieysztor A., Zarys dziejów pisma łacińskiego, wyd. 2, Warszawa 2009.
Horodyski B., Podręcznik paleografii ruskiej, Kraków 1951.
Trelińska B., Gotyckie pismo epigraficzne w Polsce, Lublin 1991.
Szymański J., Nauki pomocnicze historii, wyd. 5, Warszawa 2011.
Słowiński J., Rozwój pisma łacińskiego w Polsce XVI – XVIII wieku. Studium paleograficzne, Lublin 1992.
Jak czytać rękopis średniowieczny, pod red. P. Géhina. Tłum. B. Spieralska, Warszawa 2008.
Chronologia polska, pod red. B. Włodarskiego, wyd. 2, Warszawa 2007.
Richards E. G., Odmierzanie czasu, przeł. J. Skolimowski, Warszawa 1999.
Pietkiewicz K., Cyrylica, Poznań 1996.
Juda M., Pismo drukowane w Polsce XV-XVIII wieku, Lublin 2001.
Górski K., Neografia gotycka, Podręcznik pisma neogotyckiego XVI-XX w. Wyd. 3. Warszawa 1978.
Józef Dąbrowski J., Jadwiga Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: