Nowe media - spec. dziennikarstwo i public relations 03-NM-21PDM
1. Teoria online’u. Typy treści internetowych, kanały, formy i formaty, narzędzia publikacji (od portalu po vlog); konwergencja nowych mediów.
2. Casy study. Analiza wybranych portali i wortali pod względem zróżnicowanie layotu (material design), układu typograficznego, zawartości i kompozycji kontentu, użyteczności strony, tj. badanie tzw. usability WWW.
3. Kontent internetowy. Specyfikacja tekstu w sieci – architektonika artykułu online, „przyjazne”, zasięgowe gatunki i formaty, fotografia i infografika.
4. Warsztat przekształcania treści. Praktyczna wiedza: jak czerpać z darmowych baz danych i zdjęć, jak redagować informacje prasowe, gdzie szukać źródeł, skąd brać pomysły i jak tworzyć unikatowe treści.
5. Big raport picture – mulitnarzędziowy tekst w sieci. Mechanizm powstawania sieciowego artykułu głównego i artykułów pobocznych wokół tzw. gorących tematów, nowe narzędzia pracy – life streaming, video, post na Facebooku oraz wpis na Twitterze.
6. Warsztat e-redaktorski. Tworzenie tekstów adresowanych na portal internetowy. Nauka redagowania nagłówków H1, H2 i H3 oraz korpusu tekstu według standardów internetowych.
7. Google Analytics. Mechanizm sprzedażowy – sposoby działania systemu, panel zarządzania stroną WWW, SEO, SEM oraz Google AdWords.
8. Warsztat Google’a. Zajęcia praktycznie z pisania tekstów zoptymalizowanych pod wyszukiwarkę, tzw. pisanie SEO (słowa kluczowe, metateksty, zasięg organiczny).
9. Blog i vlog. Zasady tworzenia materiałów na bloga i wideobloga, mechanizmy promocyjne i sposoby prowadzenia narracji na stronie, kanale YouTube i Vimeo.
10. Case study. Zróżnicowana tematycznie blogosfera – metody storytellingu i autopromocji w internecie.
11. Social media. Zasady funkcjonowania mediów społecznościowych, aspekty prawne, relacje nadawczo-odbiorcze, najpopularniejsze sposoby komunikowania się z odbiorcą.
12. Warsztat Facebooka. Tworzenie angażujących postów i reklam na Facebooku.
13. Warsztat Instagrama i Pinteresta. Sposoby przedstawiania opowieści za pomocą obrazów, przygotowywania mood boardów, umiejętność tworzenia hasztagów.
14. Kampania zintegrowanego marketingu. Specyfika projektowania kampanii 360 stopni, popularny kontent i przydatne narzędzia.
15. Warsztat strategii i kreacji. Przygotowywanie koncepcji internetowych z wykorzystaniem wszystkich poznanych technik online’owych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma/potraf:
a) pogłębioną i rozszerzoną wiedzę
o nowych mediach komunikacyjnych - zwłaszcza social mediach - i ich społeczno-kulturowym oraz rynkowym znaczeniu
b) porozumiewać się na gruncie zawodowym przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych, potrafi także tak profilować komunikaty, by były skuteczne w zależności od miejsca i sytuacji, w której się znajduje
c) rozpoznać cechy grupy docelowej, do której adresowany jest komunikat oraz zastosować tę wiedzę w praktyce i dobrać odpowiednie narzędzia przy konstruowaniu własnych komunikatów
d) samodzielnie skonstruować przydatne zawodowo teksty/treści i zaprezentować wystąpienie, z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
e) nazwać i pragmatycznie wykorzystać różne style, konwencje, gatunki, kody, wykazując się przy tym kreatywnością i strategicznym myśleniem, które będą przydatne zawodowo
f) pracować w zespole, analizując, oceniając i tworząc projekty internetowe
Kryteria oceniania
a) aktywność w trakcie zajęć
b) poziom przygotowanej pracy zaliczeniowej i sposób jej prezentacji
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość wszystkich technik tworzenia treści internetowych, wysoka znajomość narzędzi nowych mediów/nowych technologii, wysoki stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu tekstów online’owych oraz bardzo dobra umiejętność ich prezentowania,
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami,
4,0 – możliwy szerszy zasięg niedociągnięć, np. nieznaczne braki w wiedzy na temat technik tworzenia treści internetowych, narzędzi nowych mediów, a także średni stopień kreatywności i merytoryczności przy tworzeniu materiałów i ich prezentacji,
3,5 – zadowalająca umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi nowych mediów, tworzone teksty i prezentacje wykazujące wysoki stopień schematyczności, braki merytoryczne,
3,0 – dostateczna umiejętność wskazywania technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi nowych mediów, tworzone teksty online’owe nieodbiegające od schematów, pozbawione kreatywności, dopuszczalne błędy merytoryczne,
2,0 – niedostateczna wiedza na temat technik tworzenia treści internetowych, a także narzędzi nowych mediów, tworzone teksty internetowe niepoprawne, niekreatywne, z niedopuszczalną liczbą błędów merytorycznych.
Literatura
A. Jabłoński, Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting, Gliwice 2017.
B. Stawarz-García, Content marketing i social media. Jak przyciągnąć klientów, Warszawa 2017.
E-gatunki. Dziennikarz w nowej przestrzeni komunikowania, red. W. Godzic, Z. Bauer, Warszawa 2015.
H. Hoeks, E. Lentjes, Triumf typografii. Kultura, komunikacja, Kraków 2017.
J. Kall, Branding na smartfonie. Komunikacja mobilna marki, Warszawa 2015.
L. Olszański, Media i dziennikarstwo internetowe, Warszawa 2012.
M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Gliwice 2013.
M. Stączek, Storytelling, Sztuka opowiadania przekonujących i ciekawych historii dla lidera, trenera, sprzedawcy, Warszawa 2014 .
P. Tkaczyk, Narratologia, Warszawa 2017.
T. Cisak, P. Nowacki, E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu, Gliwice 2012.
Artykuły online:
https://www.copywriting.pl/jak_pisac_teksty_dla_stron_internetowych/
https://www.spidersweb.pl/2014/08/twitter-kompletny-przewodnik.html
https://arturjablonski.com/jak-pisac-teksty-seo/
https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/25/darmowe-narzedzia-do-tworzenia-infografik
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: