Non-fiction 03-NF-21SZPDU-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- historia piśmiennictwa non-fiction,
- nowoczesne koncepcje autora, idiomu, narratora jako figur (ról) fikcyjnych a tradycyjne pojęcie mimesis i prawdy literackiej,
- reportaż – od Hemingwaya, przez Kapuścińskiego, do dziennikarstwa gonzo,
- dziennik: intymny, intelektualny, łże-dziennik, dziennik podróży itd. – od romantyków do J. Pilcha,
- zapiski z piekieł: od Anny Frank do Poliny Żerebcowej,
- poetyka i kariera biografistyki,
- doświadczenie (w) eseju,
- praktykowanie non-fiction w mediach społecznościowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna najcenniejsze dokonania polskiej i europejskiej literatury faktu,
- rozróżnia i potrafi zdefiniować podstawowe gatunki: reportaż, biografia, diariusz, pamiętnik, epistolografia, korespondencja, esej literacki itd.,
- rozumie i potrafi scharakteryzować fikcjotwórczy efekt tekstu (stylizowania, komponowania, hierarchizowania, selekcji składników itp.),
- interpretuje aspekty tekstu: konwencjonalność, autentyczność, prawdziwość, itd.,
- rozróżnia tok sprawozdawczy, opisowy, analityczny i interpretacyjnych utworu non-fiction,
- rozumie uwarunkowania etyczne w odniesieniu do pisarstwa niefikcjonalnego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi sprawnie analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; jest w stanie operacyjnie uruchomić poznane pojęcia w procesie wartościowania.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z trudem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; podejmuje po części udane próby analizowania i interpretowania wybranych tekstów kultury; nie zawsze zna konteksty interdyscyplinarne.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu literatury omawianego podczas kursu, nie potrafi wskazać najważniejsze grup, dzieł, twórców; nie posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; nie potrafi analizować i interpretować wybranych tekstów kultury; nie zna kontekstów interdyscyplinarnych.
Literatura
Zalecana literatura:
G. Grochowski, Tekstowe hybrydy. Literackość i jej pogranicza, Wrocław 2000.
B. Nowacka, Z. Ziątek, Literatura non-fiction Czytanie Kapuścińskiego po Domosławskim, Katowice 2013.
Reportaż bez granic? Teksty, warsztaty reportera, zjawiska medialne, pod red. I. Borkowskiego, Wrocław 2010.
Wokół reportażu podróżniczego, t. 1, 2, red. D.Rott, Katowice 2007.
Biografie, „Teksty Drugie” 2019, nr 1 (tu m. in. teksty D. Antonika, B. Darskiej, M. Romanowskiego, W. Śmieja, A. Więckiewicz).
Autobiografie, „teksty Drugie” 2018, nr 6 (tu m. in. T. Pstrągowski, D. Walczak, A. Sikory, M. Rodak - Ph. Lejeune’a).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: