Metodyka nauczania - spec. nauczycielska 03-MET-11PDM
TK_01 Dominanty kształcenia polonistycznego na wszystkich etapach kształcenia w świetle dokumentów oświatowych. MET_01, MET_02
TK_02 Cele edukacyjne w nauczaniu języka polskiego, strategie, metody, formy pracy na wszystkich etapach edukacyjnych. Operacjonalizacja celów. Modele lekcji, formalna struktura lekcji, cykl lekcji. MET_01, MET_02
TK_03 Sprawność językowa i komunikacyjna ucznia szkoły podstawowej: koncepcje dydaktyczne a praktyka szkolna. MET_02, MET_03
TK_04 Odbiór różnych tekstów kultury. Alfabet tekstów kultury: medialność, wizualność, audialność, audiowizualność, wielozmysłowość. MET_02, MET_03, MET_04
TK_05 Teoretyczne i praktyczne problemy odbioru literatury w szkole: uwarunkowania lektury tekstu kultury, bariery odbioru, pojęcia teoretycznoliterackie w procesie kształcenia. Różne sposoby wykorzystania wiedzy historycznoliterackiej, korespondencji sztuk, biografii i filozofii. MET_02, MET_04
TK_06 Motywowanie do lektury: sprawności lekturowe ucznia, kanon literacko-kulturowy, całość a fragment dzieła literackiego. MET_02, MET_04
TK_07 Rozwijanie umiejętności tekstotwórczych ucznia: formy wypowiedzi ustnych i pisemnych, poprawność językowa i tekstowa, twórcze pisanie. MET_02, MET_03
TK_08 Dokumenty oświatowe a projektowanie i realizacja lekcji (podstawa programowa, program nauczania, plan wynikowy). MET_02, MET_05, MET_06
TK_09 Rola środków dydaktycznych w kształceniu polonistycznym. MET_01, MET_02
TK_10 Indywidualizacja procesów nauczania j. polskiego (praca z uczniem wybitnie zdolnym oraz z uczniami dysfunkcyjnymi, np. dyslektycznymi). MET_02, MET_03, MET_04
TK_11 Projektowanie i planowanie pracy szkolnego polonisty. Samokształcenie i docieranie do informacji, selekcjonowanie wiedzy, ocena krytyczna źródeł, wykorzystanie multimediów i technologii informacyjnych. MET_05, MET_06
TK_12 Formy sprawdzania wiedzy i umiejętności (w tym egzaminy zewnętrzne), rola oceny szkolnej i jej komunikowanie, kryteria oceny wypowiedzi ustnych i pisemnych. MET_02, MET_03, MET_05
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia Student:
MET_01 ma uporządkowaną, pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o zakresie, miejscu i znaczeniu metodyki nauczania literatury i j. polskiego zorientowaną na działania praktyczne; K_W01, K_W03, K_W07, K_U06, K_U07, K_K03
MET_02 zna treść podstawowych dokumentów oświatowych i umie wykorzystać je w praktyce zawodowej, kompetentnie posługuje się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej, potrafi dostosować sposoby pracy do etapu rozwoju intelektualnego i emocjonalnego ucznia oraz do zadań przedmiotu; K_W02, K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U07, K_U16, K_K08, K_K09
MET_03 potrafi planować kształcenie sprawności językowych i komunikacyjnych uczniów ; dostrzega różnice pomiędzy modelem teoretycznym dydaktyki j. polskiego a praktyką szkolną; K_W02, K_W03, KW_05, K_W09, KW_10, K_W11, K_W12, KW_18, K_U02, K_U03, K_K03, K_K06.
MET_04 potrafi zaplanować pracę z tekstem kultury, świadomie wykorzystując różne metody analizy i interpretacji; K_W02, K_W04, KW_05, K_W06, K_W08, K_W13, K_W14, KW_15, KW_16, K_W17, KW_18, K_U05, K_U08, K_U09, K_U12, K_U13, K_K01, K_K02, K_K03,K_K04, K_K05, K_K10
MET_05 umie właściwie zaplanować proces kształcenia (plan dydaktyczny, konspekt, scenariusz, projekt) i przeprowadzić lekcję warsztatową z języka polskiego; K_W03, KW_05, K_W17, KW_18, KW_19, K_U04, K_U07, K_U10, K_U12, K_U14, K_U15, K_U16, K_K08, K_K11, K_K12.
MET_06 umie analizować efekty własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej; potrafi zaplanować własny rozwój zawodowy; K_W02, K_W04, KW_05, KW_19, K_U01, K_U03, K_U04, K_U06, K_U09, K_U10, K_U11, K_U17, K_K07, K_K08, K_K09
Kryteria oceniania
Moduł kończy się egzaminem obejmującym treści następujących przedmiotów: metodyka, planowanie, diagnoza i ewaluacja, podstawy dydaktyki polonistycznej, prawne aspekty zawodu nauczyciela, technologie informacyjne w pracy polonisty.
Na ocenę końcową składają się:
• wartość merytoryczna projektu edukacyjnego (ocena konspektu zajęć);
• znajomość zagadnień z zakresu treści kształcenia i lektur (egzamin teoretyczny);
• umiejętność przeprowadzenia lekcji języka polskiego (egzamin praktyczny).
Student jest oceniany według skali:
5,0 – bardzo dobra: student potrafi sporządzać konspekty w pełni poprawne pod względem metodycznym i językowym, z wyraźnymi śladami inwencji twórczej (uruchomienie kontekstów, ciekawa struktura lekcji, bogate materiały); potrafi prowadzić lekcję języka polskiego, uwzględniając poziom klasy, poprawną metodycznie (dobór metod i form pracy, sposób formułowania tematu, forma sprawdzania umiejętności), spójną (logiczne następstwo poszczególnych ogniw lekcji), potrafi nawiązać kontakt z uczniami, posiada umiejętność samooceny oraz dyskusji na temat koncepcji lekcji i jej realizacji; dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury;
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie samodzielnego i twórczego podejścia do egzaminu praktycznego;
4,0 – dobra, przy pełnej poprawności językowej i metodycznej zdarzają się sporadyczne usterki w konspekcie (np. schematyczny sposób redagowania tematu, błędne zapisy w zestawie metod i celów szczegółowych); student potrafi poprowadzić lekcję poprawną i spójną, jednak jej efektywność i umiejętności interpersonalne studenta budzą zastrzeżenia, student dobrze zna zagadnienia teoretyczne i zalecane lektury;
3,5 – zadawalająca, w zakresie poprawności metodycznej i językowej można odnotować nieznaczne odstępstwa od normy, student stosuje podstawową strukturę konspektu; jednak w części praktycznej popełnia błędy w zakresie spójności i efektywności nauczania, znajomość zagadnień teoretycznych dostateczna;
3,0 – zadawalająca, w zakresie poprawności metodycznej i językowej można odnotować odstępstwa od normy, student zachowuje jedynie podstawową strukturę konspektu, jest mało samodzielny w wymiarze praktycznym, znajomość zagadnień teoretycznych dostateczna;
2,0 – niezadawalająca, student nie spełnia kryteriów oceny dostatecznej.
Kryteria zaliczania przedmiotu w poszczególnych semestrach znajdują się w sylabusach prowadzących.
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zgodnie z planem kształcenia.
Literatura
Student jest zobowiązany do przeczytania lektury obowiązkowej w całości i dziesięciu wybranych pozycji spośród lektur uzupełniających. Wykaz lektur uzupełniających znajduje się na stronie Zakładu Dydaktyki: http://www.staff.amu.edu.pl/~ifp/
Lektura obowiązkowa:
Podstawa programowa [www.men.gov.pl], informatory egzaminacyjne [www.cke.edu.pl], aktualne podręczniki.
1. Arends Richard, Uczymy się nauczać, Warszawa 1998.
2. Chrząstowska Bożena, Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
3. Chrząstowska Bożena, Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego, Poznań 2009.
4. Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, pod red. M. Kwiatkowskiej-Ratajczak, T.1, Poznań 2011
5. Kaniewski Jerzy, Od czytania do pisania. Interpretacja tekstu literackiego w szkole średniej, Poznań 2002.
6. Komorowska Hanna, O programach prawie wszystko, Warszawa 1999.
7. Niemierko Bolesław, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Warszawa 1997.
8. Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, pod red. A. Janus-Sitarz, Kraków 2004.
9. Sztuka nauczania. T.1 – Czynności nauczyciela, pod red. K. Kruszewskiego, T.2.- Szkoła, pod red. K. Konarzewskiego, Warszawa 2002.
10. Uczenie metodą projektów, pod red. B. D. Gołębniak, Warszawa 2002.
11. Uryga Zenon, Godziny polskiego. Z zagadnień kształcenia literackiego, Warszawa-Kraków 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: