Dramaturgia audiowizualna: Modele dramaturgiczne w kinie Nowego Hollywood 1967-1978 03-MDK-21FKMDM
Czym było kino Nowego Hollywood? Od mitologii nurtu, przez politykę do kontrkultury.
Bonnie i Clyde (1967) Arthura Penna. Wielość konwencji wykorzystanych w założycielskim filmie nurtu.
Przemoc, western, męskość: Dzika banda (1969) Sama Peckinpaha. Dramaturgia nadmiaru.
Nocny kowboj (1969) Johna Schlesingera jako filmowy wariant Bildungsroman.
Kino drogi, kino kontestacji, kino klasyczne? Sekwencyjność Swobodnego jeźdźca (1969) Denisa Hoppera i problematyczna kontrkulturowość filmu.
Nieumotywowany bohater i model filmowej narracji nieklasycznej. Pięć łatwych utworów (1970) Boba Rafelsona i dramaturgia „przeskoku”.
Między fantazją a realnością w Dolinie Śmierci. Niemożliwa sielanka zwana USA w Zabriskie Point (1970) Michelangelo Antonioniego i jej autorski język audiowizualny.
Absolwent (1967) Mike'a Nicholsa – satyra społeczna i kontrkulturowa komedia romantyczna. Dramaturgiczna rola ciszy, pauzy i dialogu.
Dramaturgia filmowego zbliżenia w Porozmawiajmy o kobietach (1971) Mike'a Nicholsa.
Stare Hollywood i Dzień szarańczy (1975) Johna Schlesingera.
Dramaturgia filmów Roberta Altmana.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Niedostateczny – Student nie dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą dramaturgii filmowej
Dostateczny/ dostateczny plus - Student dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dramaturgii filmowej, potrafi przeprowadzić prostą analizę dramaturgii filmu w oparciu o pozyskaną wiedzę dotyczącą kina Nowego Hollywood.
Dobry/ dobry plus – Student dysponuje wiedzą z zakresu sposobów analizowania dramaturgii filmowej oraz kina Nowego Hollywood niewykraczającą poza materiał i wiedzę prezentowaną w ramach zajęć, potrafi przeprowadzić analizę filmową w oparciu pozyskaną wiedzę.
Bardzo dobry – Student dysponuje szeroką wiedzą z zakresu sposobów analizowania dramaturgii filmowej oraz kina Nowego Hollywood, dokonuje analizy dramaturgii filmowej z dużą swobodą, wykorzystując wiedzę zdobytą poza zajęciami.
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Godfrey Nicholas, The Limits of Auteurism: Case Studies in the Critically Constructed New Hollywood, Rutgers University Press 2017.
Grønstad Asbjørn, Transfigurations. Violence, Death and Masculinity in American Cinema, Amsterdam University Press 2008, s. 130–155.
Klinger Barbara, The Road to Dystopia. Landscaping the nation in Easy Rider, [w:] The Road Movie Book, ed. by Steven Cohan and Ina Rae Hark, Routledge 2001, s. 179–203.
Kolker Robert, A Cinema of Loneliness, Oxford University Press 2011, s. 17-50.
Masłoń Sławomir, Pielgrzymując do Zabriskie Point – Antonioni i sielanka zwana USA, „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 107, s. 8–23.
Prewitt Brown Julia, John Schlesinger’s Bildungsfilm: Midnight Cowboy and the Problem of Youth, MFS Modern Fiction Studies, Volume 59, Number 3, Fall 2013, pp. 649-667.
Stevens Kyle, Mike Nichols: Sex, Language, and the Reinvention of Psychological Realism, Oxford University Press 2015.
The Last Great American Picture Show. New Hollywood Cinema in the 1970s, ed. by A. Horwath, N. King, T. Elsaesser, Amsterdam University Press 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: