Master Class / warsztaty mistrzowskie 03-MC-11SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- instytucjonalny versus intymny charakter twórczości literackiej,
- proces twórczy a biografia autora,
- czytanie - pisanie: dystynkcja i tożsamość dwóch aspektów uprawniania literatury,
- budowa dzieła, dzieło budowy; od strony autora,
- konstytutywne składniki: podmiot literacki, język i styl indywidualny, scena i akcja, bohater, czasoprzestrzeń,
- gatunkowość i osobność (autorskość, idiomatyczność) utworu,
- intencjonalnośc i obiektywnośc komunikatu literackiego,
- genopoetyka, archeologia pisarstwa, dokumenty procesu twórczego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- rozpoznaje momenty krytyczne procesu twórczego, potrafi je zlokalizować, nazwać oraz określić rolę w konstrukcji dzieła,
- potrafi określić znaczenie składników dzieła: podmiot, styl, temat, postać literacka, przestrzenność i czasowość – od strony praktycznych rozwiązań,
- posiada postawy genopoetyki – dyscypliny zainteresowanej warunkami tworzenia, wariantami tekstu, porzuconymi lub skorygowanymi pomysłami na utwór,
- ma świadomość okoliczności biograficznych, afektywnych i społecznych towarzyszących powstawaniu literatury,
- nabywa biegłości w „studiowaniu przypadków”, analizie wyodrębnionych z literaturoznawczego kontekstu realizacji pisarskich,
- wzbogaca język analitycznego i krytycznego myślenia.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość problemów poruszanych na zajęciach, wysoka wartość merytoryczna stylistyczna zadanych prac pisemnych, umiejętność uzasadniania własnych racji i wyborów podczas prezentacji i w polemice, bardzo wysoki poziom przygotowania do udziału w dyskusji, zaawansowana umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, zaawansowana umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania hierarchii wartości i problemów problemu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami; szczególnie w zakresie prac pisemnych i przygotowania do udziału w dyskusji; rozwinięta umiejętność oceniania tekstu oraz operowania wartością w odniesieniu do tekstu literackiego, rozwinięta umiejętność wyznaczania priorytetów, dostrzegania wagi problemu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: gorsza znajomość problemów poruszanych na zajęciach, mniejsza ilość i wartość prac pisemnych oraz słabsze zaangażowanie w dyskusje podczas zajęć; słabsza umiejętność oceniania i wyznaczania priorytetów.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość najważniejszych pojęć i problemów poruszanych na zajęciach, poprawne wykonanie zadań praktycznych, słabe zaangażowanie w przebieg zajęć; elementarna umiejętność wartościowania oraz oceny wagi problemu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość podstawowych pojęć poruszanych na zajęciach, bardzo mała aktywność na zajęciach, mała ilość i niewielka wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, znajomość podstawowych zagadnień z zakresu aksjologii.
niedostateczny (ndst; 2,0): brak aktywności w trakcie zajęć (udziału w dyskusji i w pracy zespołowej); zbyt mała ilość i bardzo mała wartość merytoryczna i stylistyczna zadanych prac pisemnych, brak elementarnej wiedzy i umiejętności przewidzianych programem ćwiczeń; brak znajomości zagadnień z zakresu aksjologii i nieumiejętność ich stosowania.
Literatura
Zalecana literatura:
T. Parnicki, Historia w literaturę przekuwana, Warszawa 1980.
B. Zadura, Daj mu tam, gdzie go nie ma. Szkice o poezji, Lublin 1985.
S. Barańczak, Zaufać nieufności. Osiem rozmów o sensie poezji, Kraków 1993.
P. Sommer, Smak detalu I inne ogólniki, Poznań 2015.
J. M. Coetzee, Dziwniejsze brzegi. Eseje literackie 1986-1999, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: