Metodologia badań literackich 03-MBL-12PDMJ-W
Treści kształcenia:
Przełom antypozytywistyczny, narodziny nauk humanistycznych i nowoczesnej teorii.
Formalizm, strukturalizm i semiotyka.
Fenomenologia w ujęciu filozoficznym oraz w badaniach literackich.
Hermeneutyka filozoficzna i literacka.
Socjologia literatury.
Pragmatyzm i konstruktywizm w badaniach literackich.
Dekonstrukcja i dekonstrukcjonizm w filozofii i badaniach literackich.
Badania kulturowe (antropologia kultury i literatury, postkolonializm, kulturowa teoria literatury, nowy historyzm).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- określić miejsce własnej dyscypliny badawczej w odniesieniu do problemów dotyczących teorii i metod nauk humanistycznych
- dokonywać charakterystyki najważniejszych metodologii badawczych oraz teorii; umieć określać ich wzajemne wpływy i relacje
- oceniać wartość i znaczenie danych teorii w odniesieniu do interpretacji i analizy tekstu literackiego i nieliterackiego
- rozumieć i opisywać związki pomiędzy metodologiami i teoriami literackimi a szeroko pojętymi dyscyplinami humanistycznymi, np. filozofią, antropologią, socjologią itp.
- umiejętnie stosować metody interpretacji i analizy tekstów w kontekście określonych szkół metodologicznych i języków teoretycznych
- posługiwać się świadomie pojęciami teoretycznymi i metodologicznymi wypracowanymi w obrębie rozmaitych nurtów metodologicznych.
Kryteria oceniania
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia:
egzamin.
Kryteria oceniania:
- wiedza i umiejętności zaprezentowane egzaminie pisemnym
- odpowiedzi oceniane są punktowo
- warunkiem zaliczenia egzaminu jest zdobycie 50% punktów + 1.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
A. Burzyńska, M. P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 1998 (lub wyd. nast.).
Michał Januszkiewicz, W-koło hermeneutyki literackiej. Warszawa 2007.
Michał Januszkiewicz, Kim jestem ja, kim jesteś ty? Etyka, tożsamość, rozumienie. Poznań 2012.
S. Skwarczyńska, Kierunki w badaniach literackich, Warszawa, 1984.
J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego, R. Nycza, Kraków 2006.
Nowe problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1992.
Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, pod red. H. Markiewicza i J. Sławińskiego, Kraków 1976.
Współczesna teoria badań literackich za granicą, t. 1-3, oprac. H. Markiewicz, Kraków 1970-1996.
Szczegółową listę lektur podaje prowadzący zajęcia.
Materiały dostępne w bibliotekach, w tym w bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: