Literatura na świecie 03-LS-21SZPDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- rozróżnienia kategorii: literatura na świecie - literatura światowa – literatury narodowe,
- kanon 2. kategorii (mniej znany, rezerwowy, antymainstreamowy) literatury na świecie,
- wielka literatura (kultura) a wielkość polityczna (ekonomiczna, militarna); pisarz wobec zjawisk takich, jak lingua franca, soft power, kultura masowa, amerykanizacja kultury,
- inna wrażliwość w literaturze obcej – rozpoznanie Innego w Obcym: aspekty etyczne związane z poznawaniem odmiennych kultur;
- różne koncepcje człowieczeństwa i historii w dziełach literackich,
- twórczość literacka a pojęcie humanizmu i sprawiedliwości społecznej,
- literatura a wizje końca cywilizacji (katastrofa ekologiczna, skutki modelu społecznego i technologicznej ekspansji),
- granice języka – granice estetyczne – granice doświadczeń: toposy i heterotopie literatury światowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- poszerzył i pogłębił wiedzę o wybranych osiągnięciach i tendencjach XX-wiecznej oraz współczesnej literatury światowej, w szczególności jej przejawów niekanonicznych, peryferyjnych, wypieranych lub dopiero kiełkujących,
- rozumie znaczenie procesów globalizacji i powrotu do źródeł (korzenności) literatury współczesnej,
- zyskuje dodatkowe narzędzia do rozumienia przekazów egzotycznych, formułowanych w językach mniejszych (lub językach mniejszości), specyficznych (lub nastawionych na obronę zagrożonej specyficzności),
- rozpoznaje mechanizmy transmisji, oddziaływania, suwerenności i dominacji w obrębie kultury literackiej,
- jest uwrażliwiony na wartości wspólnotowe w obrębie literatury światowej oraz na – podkopujące autentyczność wspólnoty – motywy neo- i postkolonializmu przedstawione w dziełach i obecne w polityce kulturalnej,
- posiada podstawowe umiejętności scalania obrazu literatury światowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada obszerną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi sprawnie analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; w razie potrzeby uruchamia konteksty interdyscyplinarne; jest w stanie operacyjnie uruchomić poznane pojęcia w procesie wartościowania.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): student posiada dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; ze zrozumieniem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; zna konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z pewnymi błędami posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; potrafi analizować i interpretować wybrane tekstów kultury; z problemami przywołuje konteksty interdyscyplinarne.
dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę z zakresu literatury omawianego podczas kursu, potrafi wskazać najważniejsze grupy, dzieła, twórców; z trudem posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; podejmuje po części udane próby analizowania i interpretowania wybranych tekstów kultury; nie zawsze zna konteksty interdyscyplinarne.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu literatury omawianego podczas kursu, nie potrafi wskazać najważniejsze grup, dzieł, twórców; nie posługuje się podstawową terminologią właściwą zagadnieniom stanowiącymi treści kształcenia; nie potrafi analizować i interpretować wybranych tekstów kultury; nie zna kontekstów interdyscyplinarnych.
Literatura
Zalecana literatura:
H. Hesse: Gra szklanych paciorków ew.: Wilk stepowy.
E. Pound: Poezje wybrane.
G. Bernanos: Pod słońcem szatana lub:Pamiętnik wiejskiego proboszcza.
O. Mandelsztam: Poezje (wybór).
F. G. Lorca: Poezje.
A. Moravia: Pogarda.
B. Hrabal: Bar świat.
A. Robbe-Grillet: Dom schadzek.
M. Kundera, Nieznośna lekkość bytu.
P. Nadas, Pamięć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: