Laboratorium pedagogiczne: przygotowanie do praktyk w szkole podstawowej - spec. nauczycielska 03-LPED-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- diagnoza wstępna ucznia - elementy diagnozy całościowej oraz konstrukcja studium przypadku (case study); wyznaczniki poprawności, zasady i zastosowanie diagnozy w pracy z uczniem (w tym błędy etyczne),
- podstawowe metody i techniki w diagnozowaniu i ocenianiu w pracy nauczyciela (obserwacja, wywiad i rozmowa, analiza wytworów dziecka, socjometria, kwestionariusze i testy); diagnoza jako relacja społeczna, zniekształcenia w spostrzeganiu społecznym,
- diagnoza sytuacji społecznej ucznia w szkole; funkcjonowanie dziecka w klasie szkolnej (role, pozycje, wzajemne relacje z uczniami oraz z nauczycielem); badanie socjometryczne i jego analiza,
- warsztat pracy wychowawcy klasy w zakresie planowania i dokumentowania pracy wychowawczej w klasie oraz szkole.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada wiedzę dotyczącą procesu diagnozowania uczniów i oraz ich środowisk wychowawczych, a także zasad i metod ewaluacji edukacyjnej w szkole (instytucjach oświatowych),
- zna podstawowe techniki i metody diagnostyczne dobrane do potrzeb i możliwości uczniów oraz potrafi je wykorzystywać w diagnozowaniu funkcjonowanie poznawczego, społecznego i emocjonalno-motywacyjnego uczniów,
- potrafi skonstruować i zastosować narzędzia służące do oceny zespołu klasowego (struktura socjometryczna, przywództwo, klimat klasowy, role grupowe). Potrafi na tej podstawie planować pracę wychowawczą,
- zna schemat studium indywidualnego przypadku i potrafi sporządzić je na podstawie wyników zaprojektowanych badań diagnostycznych wraz ze wskazówkami do dalszej pracy z uczniem,
- zna organizację procesów wychowania w szkole. Zna cel i zasady konstruowania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły. Zna obowiązki wychowawcy klasy w zakresie planowania, prowadzenia i dokumentowania pracy wychowawczej,
- rozumie konieczność rozwijania swych kompetencji wychowawczych, jest gotów pogłębiać swą wiedzę i doskonalić umiejętności w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- udział w 80% zajęć,
- przygotowanie projektu badania z zastosowaniem jednej z technik diagnostycznych (zgodnie z wymaganiami określonymi przez prowadzącego zajęcia).
Literatura
Zalecana literatura (wybrane fragmenty, wskazane w trakcie zajęć)
Antoszewska B., Wójcik M. (2015), Diagnoza i metody wspomagania rozwoju, Olsztyn.
Brotherton G., Davies H., McGillivray G., red. (2014), Praca z dziećmi, młodzieżą i rodzinami, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Brzezińska A., Socjometria, w: Metody badań psychologicznych. Wybór tekstów, Warszawa 2004.
Jarosz E., Wysocka E., (2006), Diagnoza psychopedagogiczna: podstawowe problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa.
Lisowska E., (2008), Diagnostyka pedagogiczna w pracy z dzieckiem i rodziną, Wszechnica Świętokrzyska, Kielce.
Janowski A., (2002) Poznawanie ucznia. Zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa.
Niemierko B., (2009), Diagnostyka edukacyjna: podręcznik akademicki, Warszawa.
Paszkowska-Rogacz A., Tarkowska M., Metody pracy z grupa w poradnictwie zawodowym, Warszawa.
Piszczek M., (2011), Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka: wybrane zagadnienia, Kompendium, Warszawa.
Riebisch R., Luszczyński H., (2014), Diagnoza typów uczniów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.
Skałbania B., (2013), Diagnoza pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: