Logorytmika - spec. logopedyczna 03-LOG-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- podstawowe wiadomości z teorii muzyki; definicje i zadania logorytmiki; podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques Dalcroze'a i Carla Orffa; organizacja i metodyka prowadzenia ćwiczeń logorytmicznych,
- kształcenie i rozwijanie inwencji twórczej w kontakcie dziecka ze śpiewem, muzyką i ruchem; ćwiczenia ruchowe jako dominująca forma aktywności w rozwoju i stymulacji mowy dziecka,
- ćwiczenia z zakresu techniki ruchu: zapobiegające wadliwej postawie, odprężające; ćwiczenia rozwijające sprawność i estetykę ruchu w pozycji siedzącej, stojącej i w przestrzeni,
- zajęcia muzyczno-ruchowe, czyli praktyczne ćwiczenia logorytmiczne stosowane u osób z zaburzeniami zachowania, problemami rozwojowymi,
- gry i zabawy przy muzyce i do muzyki (zabawy z piosenką, zabawy taneczne itp.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące omawianej tematyki; opisać wybrane metody i techniki stosowane w zajęciach z zakresu logorytmiki,
- zrealizować wybrane ćwiczenia muzyczno-ruchowe, logorytmiczne oraz techniki oddechowe i relaksacyjne,
- dobrać muzykę do ćwiczeń i technik terapeutycznych,
- stymulować rozwój mowy z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, w tym muzyki przeprowadzić zajęcia z zastosowaniem ćwiczeń logorytmicznych wg opracowanego scenariusza.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra, z małymi niedociągnięciami, wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dobry (db; 4,0): dobra wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca w mniejszym stopniu wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wartość merytoryczna samodzielnie przygotowanego projektu.
Kryteria oceniania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieobecność w trakcie semestru),
- poziom aktywności w trakcie zajęć (udział w dyskusji problemowej i w pracy zespołowej),
- prowadzenie ćwiczeń w symulacji metodycznej,
- opracowanie ćwiczeń umuzykalniających i muzyczno-rytmicznych w grupie dziecięcej.
Praktyki zawodowe
80 godz. praktyk zawodowych
Literatura
Zalecana literatura:
M. Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna, Warszawa 1997.
Z. Burowska, Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, Warszawa 1980.
A. Dasiewicz-Tobiasz, Umuzykalnienie w przedszkolu, Warszawa 1977.
A. Gąsienica-Szostak, Muzykoterapia w rehabilitacji i profilaktyce, Warszawa 2003.
E. Jutrzyna, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, w: Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, red. L. Hurło, M. Zaorska, Olsztyn 2005.
E. Kilińska-Ewertowska, Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk 1993.
E. Kilińska-Ewertowska, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk 1993.
M. Kisiel, Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka, Dąbrowa Górnicza 2007.
A. Kowalska, Metodyka kształtowania elementów prozodycznych w wypowiedziach dzieci z upośledzeniem słuchu, Lublin, 1989.
R. Ławrowska, Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005.
Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, red. B. Ostrowska, Łódź 2000.
A. Walencik-Topiłko, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, w: Sztuka w edukacji i terapii, red. M. Kapnik, W. A. Macher, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: