Laboratorium metodyczne - przygotowanie do praktyk - spec. nauczycielska 03-LMED-22ZL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Co trzeba wiedzieć o praktyce metodycznej?:
- organizacja praktyki z nauczania języka polskiego w klasach 4-8 szkoły podstawowej – zapoznanie z dokumentacją regulującą jej charakter i przebieg, celami praktyki i efektami kształcenia, obowiązkami studenta i jego opiekunów, obowiązującą dokumentacją, warunkami zaliczenia).
2. Kto i jak postrzega szkołę, ucznia, nauczyciela polonistę?:
- zapoznanie ze specyfiką szkoły podstawowej, jej strukturą organizacyjną, sposobem funkcjonowania, organizacją pracy, dokumentacją pracy szkoły i nauczycieli polonistów, realizacją zadań dydaktycznych, pracą pozalekcyjną nauczycieli języka polskiego (na podstawie strony internetowej, facebooka, wywiadu środowiskowego, kontaktu z pracownikami i uczniami szkoły); prawa i obowiązki ucznia; wymagania edukacyjne.
3. Na co zwracać uwagę obserwując lekcję?:
- przyjrzenie się pracy nauczyciela, jego kontaktom z uczniami, stosowanym metodom pracy, wpływowi nauczyciela na zachowanie uczniów,
- obserwacja pracy uczniów – w jakim stopniu, zakresie ich umiejętności zbliżają się do opisu wymagań, absolwenta, który przyjęto w dokumencie szkolnym,
- właściwe posługiwanie się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej.
4. O czym należy pamiętać, kompletując teczkę praktyk?:
- kompletność zawartości (wskazania regulaminowe) – potwierdzenie wszystkich form i zadań praktyki,
- rola planowania i projektowania pracy szkolnego polonisty,
- integrowanie wiedzy teoretycznej z praktyką (przydatność zajęć akademickich),
- dostrzeganie swoich mocnych i słabych stron,
- umiejętność komentowania lekcji (świadomość metodyczna),
- kompetentne posługiwanie się właściwą terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej,
- umiejętność pracy w zespole.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna obowiązujące dokumenty i prezentowany w nich zakres obowiązków nauczyciela polonisty – dotyczących zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- zna podstawowe dokumenty obowiązujące w szkole i ma elementarną wiedzę o ich konstruowaniu, analizuje zadania praktykanta wskazane przez regulamin praktyk,
- dociera do informacji na temat miejsca praktyki (wykorzystuje multimedia i technologie informacyjne: szkolna strona internetowa, facebook, wywiad środowiskowy, kontakt z pracownikami, uczniami szkoły), selekcjonuje informacje, ocenia krytycznie źródła i omawia sposoby funkcjonowania placówki,
- wskazuje zadania nauczyciela polonisty w pracy pozalekcyjnej,
- rozumie, jaka jest rola planowania w przygotowaniu lekcji i jej prowadzeniu; ocenia projekty scenariuszy/konspektów lekcji opracowanych przez studentów z grupy,
- dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela polonisty.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
Kryteria oceniania:
- obecność na 80% zajęć i aktywny udział,
- zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć).
Literatura
Zalecana literatura:
Obowiązujące akty prawne.
Zasady odbywania praktyk na WFPiK UAM, dokumentacja praktyk obowiązująca studentów specjalności nauczycielskiej (strona ZDLiJP).
Wybrane internetowe portale i strony edukacyjne.
Lektura omawiana w czasie zajęć z przedmiotów bloku pedagogiczno-dydaktycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: