Leksykologia i leksykografia 03-LL-12JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- wprowadzenie do leksykografii: pojęcie leksykografii, leksykologia a leksykografia, elementy opisu leksykograficznego, dobór materiału leksykograficznego, makrostruktura słownika,
- model opisu leksykograficznego - definicja: problem definiowania w słowniku, rodzaje definicji słownikowych,
- model opisu leksykograficznego - składniki artykułu hasłowego: mikrostruktura słownika,
- dzieje polskiej leksykografii; najważniejsze słowniki języka polskiego w warsztacie filologia: prezentacja i krytyczne omówienie dorobku współczesnej leksykografii,
- relacje leksykalne: polisemia, synonimia, antonimia, hipernimia, hiponimia, metonimia,
- e-słowniki, słowniki on-line i korpusy języka polskiego: wybrane słowniki elektroniczne i internetowe, Narody Korpus Języka Polskiego, korpusy: IPI-PAN, PELCRA, PWN.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować podstawowe terminy językoznawcze z zakresu leksykologii i leksykografii,
- wymienić najważniejsze słowniki polszczyzny, w tym e-słowniki i słowniki on-line, oraz korpusy języka polskiego i wiedzieć, jak z nich korzystać,
- zredagować artykuł hasłowy,
- krytycznie ocenić wartość słownika jędnojęzycznego,
- przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej,
- czynnie uczestniczyć w pracy zespołowej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość głównych terminów z zakresu leksykologii i leksykografii, bardzo dobra znajomość najważniejszych słowników polszczyzny, w tym e-słowników i słowników on-line, oraz korpusów języka polskiego, bardzo dobra umiejętność krytycznej oceny słowników jednojęzycznych, bardzo dobra umiejętność redagowania artykułu hasłowego, wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji słowników.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie praktycznych umiejętności redagowania artykułu hasłowego.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsza znajomość głównych terminów z zakresu leksykologii i leksykografii, słabsza znajomość najważniejszych słowników polszczyzny, w tym e-słowników i słowników on-line, oraz korpusów języka polskiego, niższa zdolność krytycznej oceny słowników jednojęzycznych, słabsza umiejętność redagowania artykułu hasłowego, wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji słowników.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych terminów z zakresu leksykologii i leksykografii, zadowalająca znajomość najważniejszych słowników polszczyzny, w tym e-słowników i słowników on-line, oraz korpusów języka polskiego(wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca umiejętność krytycznej oceny słowników jednojęzycznych, zadowalająca umiejętność redagowania artykułu hasłowego, wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji słowników.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych terminów z zakresu leksykologii i leksykografii, zadowalająca znajomość najważniejszych słowników polszczyzny, w tym e-słowników i słowników on-line, oraz korpusów języka polskiego( wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), zadowalająca umiejętność krytycznej oceny słowników jednojęzycznych, brak umiejętności redagowania artykułu hasłowego, wysoka świadomość kulturotwórczej funkcji słowników.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych terminów z zakresu leksykologii i leksykografii, niezadowalająca znajomość najważniejszych słowników polszczyzny, brak umiejętności krytycznej oceny słowników jednojęzycznych, brak umiejętności redagowania artykułu hasłowego oraz inne braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej),
- umiejętność korzystania ze źródeł leksykograficznych: tradycyjnych, elektronicznych i on-line,
- wartość merytoryczna prezentacji oraz sposób jej przedstawienia,
- umiejętność zaprezentowania na teście wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Zalecena literatura:
Bańko M., 2001, Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa.
Grzegorczykowa R., 2008, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Piotrowski T., 2001, Zrozumieć leksykografię, Warszawa.
Bartmiński J. (red.), 2001, Współczesny język polski, wyd. II popr., Lublin.
Żmigrodzki P., 2005, Wprowadzenie do leksykografii polskiej, wyd. II uzup., Katowice (wyd. III rozszerzone, Katowice 2009).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: