Laboratorium krytycznoliterackie - spec. kuratorstwo literatury 03-LK-11PDM
Treści przedmiotowe dla programu:
- historia współczesnej krytyki literackiej w zarysie – spory, polemiki,
- sposoby rozumienia krytyki literackiej dzisiaj – teorie, modele, praktyki,
- gatunki i formy krytycznoliterackie,
- polemiczne, wartościujące i krytyczne interpretowanie tekstów literackich,
- literatura w kontekstach społecznych, politycznych i ekonomicznych,
- aksjologia tekstów krytycznoliterackich,
- komunikacyjne aspekty literatury i krytyki literackiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować pojęcie, a także określić miejsce, sytuację oraz funkcje współczesnej krytyki literackiej,
- wskazać najważniejsze spory krytycznoliterackie w literaturze współczesnej, zrekonstruować poruszane przez nie problemy oraz sposoby argumentacji, krytycznie się do nich odnieść,
- określić miejsce literatury na tle szerszych zjawisk kulturowych i komunikacyjnych,
- napisać recenzję wybranego dzieła literackiego (powieść, tomik poetycki, reportaż, esej),
- formułować ocenę tekstów krytycznoliterackich,
- stworzyć i przeprowadzić wywiad (m.in. z pisarką, krytykiem literackim, socjologiem),
- merytorycznie przygotować debatę/dyskusję; uczestniczyć w dyskusji/debacie; moderować dyskusję/debatę,
- zaprojektować i poprowadzić spotkanie autorskie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardoz dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień związanych ze współczesną krytyką literacką; wysoki stopień świadomości powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; umiejętność dokonania merytorycznej krytyki testu literackiego oraz krytycznoliterackiego; bardzo dobra znajomość form krytycznoliterackich (definiowanie, rozpoznawanie w tekstach, stosowanie); bardzo dobrze opanowana wiedza z zakresu współczesnych sporów krytycznoliterackich; wysoka umiejętność argumentowania decyzji polemicznych, krytycznych i wartościujących; umiejętność projektowania wywiadu/spotkania literackiego; umiejętność pisania tekstu recenzenckiego w oparciu o wyznaczony model; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z dopuszczalnymi nieznacznymi brakami, zwłaszcza w zakresie umiejętności pisania tekstów recenzenckich; umiejętność określania współczesnej sytuacji krytyki literackiej; dobra znajomość polemik krytycznoliterackich; znajomość form krytycznoliterackich; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres braków w zakresie umiejętności pisania tekstów recenzenckich, sytuacji współczesnej krytyki literackiej oraz umiejętności merytorycznej krytyki tekstu krytycznoliterackiego; świadomość powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; znajomość form krytycznoliterackich; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk związanych ze współczesną krytyką literacką; znajomość wybranych sporów i polemik krytycznoliterackich; umiejętność ogólnego wskazania powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; pobieżna znajomość podstawowych form krytycznoliterackich (umiejętność ich definiowania, rozpoznawania oraz stosowania); umiejętność projektowania wywiadu/spotkania literackiego; umiejętność pisania tekstu recenzenckiego w oparciu o wyznaczony model; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z dopuszczalnymi większymi brakami w zakresie umiejętności pisania tekstów recenzenckich; ogólne orientowanie się w sytuacji krytyki literackiej po 1989 r.; pobieżna znajomość podstawowych sporów krytycznoliterackich oraz form krytycznoliterackich.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; nieumiejętność wskazania powiązań między literaturą i krytyką literacką a kwestiami ekonomicznymi, politycznymi, społecznymi; brak podstawowej wiedzy w zakresie współczesnej krytyki literackiej; brak umiejętności tworzenia tekstów recenzenckich; nieznajomość podstawowych form krytycznoliterackich; brak umiejętności argumentowania decyzji polemicznych, krytycznych, wartościujących; niedotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- napisanie jednego tekstu recenzyjnego,
- zaprojektowanie jednego wywiadu/spotkania z wybranym gościem (pisarzem, publicystą, krytykiem literackim, tłumaczem, socjologiem etc.) lub zaprojektowanie debaty/dyskusji,
- aktywny udział w warsztatach krytyczno-redakcyjnych.
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
Zalecana literatura:
A. Galant, I. Iwasiów, 20 lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, Szczecin 2010.
A. Kałuża, Wielkie wygrane: wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki, Mikołów 2011
A. Werner, T. Żukowski (red.), Obraz literatury w komunikacji społecznej po roku ’89, Warszawa 2013.
B. Warkocki, Różowy język. Literatura i polityka na początku wieku, Warszawa 2013.
Była sobie krytyka. Wybór tekstów z lat dziewięćdziesiątych i pierwszych, oprac. D. Nowacki, K. Uniłowski, Katowice 2003.
D. Kozicka, "Chamuły", "gnidy", "przemilczacze"... Antologia dwudziestowiecznego pamfletu polskiego, Kraków 2011.
D. Kozicka, Krytyczne (nie)porządki. Studia o współczesnej krytyce literackiej w Polsce, Kraków 2012.
D. Nowacki, K. Uniłowski (red.), 20 lat literatury polskiej 1989-2009. Życie literackie po roku 1989, Katowice 2010.
G. Jankowicz, P. Marecki, A. Palęcka, J. Sowa, T. Warczok (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle torii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, Kraków 2015.
G. Jankowicz, P. Marecki, M. Sowiński (red.), Literatura polska po 1989 roku w świetle torii Pierre’a Bourdieu. Podręcznik, Kraków 2015.
I. Iwasiów, Granice. Polityczność prozy i dyskursu kobiet po 1989 roku, Szczecin 2013.
I. Stokfiszewski, Zwrot polityczny, Warszawa 2009.
J. Orska, Liryczne narracje: nowe tendencje w poezji polskiej 1989-2006, Kraków 2006.
K. Dunin, Karoca z dyni, Warszawa 2000.
K. Uniłowski, Prawo krytyki. O nowoczesnym i ponowoczesnym pojmowaniu literatury, Katowice 2013.
K. Uniłowski, Przypadki krytyczne. Studia i szkice o krytyce, życiu oraz świadomości literackiej po roku 1918, Katowice 2007.
M. Hopfinger, Z. Ziątek, T. Żukowski (red.), Debaty po roku 1989. Literatura w procesach komunikacji, Warszawa 2017.
M. Jaworski, Rewersy nowoczesności: klasycyzm i romantyzm w poezji oraz krytyce powojennej, Poznań 2009.
M. Maryl, _życie literackie w sieci, Warszawa 2016.
P. Czapliński, M. Leciński, E. Szybowicz, B. Warkocki, Kalendarium życia literackiego 1976-2000, Kraków 2003.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Kontrapunkt. Rozmowy o książkach, Poznań 1999.
P. Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej rzeczywistości, Kraków 2007.
P. Czapliński, Świat podrobiony. Krytyka i literatura wobec nowej rzeczywistości, Kraków 2003.
P. Kaczmarski, M. Koronkiewicz, J. Orska, J. Skurtys (red.), Tajne bankiety, Poznań 2014.
P. Marecki (red.), Literatura polska 1989-2009. Przewodnik, Kraków 2010.
P. Marecki, Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku, Kraków 2005.
P. Śliwiński, Świat na brudno: szkice o poezji i krytyce, Warszawa 2007.
Polityka literatury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Warszawa 2009.
T. Mizerkiewicz, Literatura obecna. Szkice o najnowszej prozie i krytyce, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: