Literatura, język, władza 03-LJW-22PKKDM
1) Stworzenie słownika pojęć związanych z problematyką zajęć (np. władza, przemoc symboliczna, dyskurs, praktyki dyskursywne, dyskurs dominujący, dyskryminacja, hegemonia, polityka, polityczność, agitacja, perswazja, propaganda, nowomowa, literatura i sztuka zaangażowana, sztuka krytyczna, hermeneutyka podejrzenia, postkolonializm, postzależność, mowa nienawiści).
2) Zarys politycznej historii literatury polskiej XX i XXI wieku.
3) Wydarzenia polityczne jako cezury w periodyzacji procesu historycznoliterackiego: 1905, 1918, 1939-45, 1956, 1968-70, 1976, 1980-81, 1989.
4) Pisarze i pisarki wobec władzy: analiza wybranych przypadków (np. futuryści, Z. Nałkowska, T. Peiper, J. Mackiewicz, A. Wat, Cz. Miłosz, A. Ważyk, Nowa Fala).
5) Gatunki (literackie i nieliterackie) a polityka (np. powieść polityczna, manifest programowy, wiersz agitacyjny, pamflet polityczny, przemówienie polityczne, list protestacyjny)
6) Analiza i interpretacja wybranych utworów literackich pod kątem wpisanych w nie relacji i reprezentacji władzy, a także manipulacji językowej i przemocy symbolicznej.
7) Podstawy krytycznej analizy dyskursu (tu np. teksty M. Foucault, P. Bourdieu, E. Saida, K. Millet, Z. Baumana, M. Głowińskiego i in.).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka potrafi:
- dostrzegać i definiować różnego rodzaju relacje między zjawiskami językowymi i literackimi a szeroko rozumianą sferą polityki i władzy;
- usytuować rozpoznane w powyższy sposób zjawiska w szerszych kontekstach medialno-kulturowych;
- analizować i interpretować konkretne teksty literackie i nieliterackie pod kątem wpisanych w nie relacji oraz reprezentacji władzy, manipulacji językowej i przemocy symbolicznej;
- przedstawiać w perspektywie historycznej najważniejsze przykłady politycznych uwikłań języka i literatury polskiej w XX i XXI wieku; -
definiować i poprawnie stosować dla celów analizy oraz interpretacji podstawowe pojęcia i metody z zakresu krytycznej analizy dyskursu;
- napisać krótkie studium (typu case study) o tematyce związanej z problematyką zajęć.
Kryteria oceniania
Ocena pracy wykonanej podczas zajęć warsztatowych. Opcjonalnie - egzamin ustny.
Literatura
Listę lektur ustala prowadzący zajęcia. Powinna ona zawierać:
- ok. 7 tekstów prozatorskich (w całości lub wybranych fragmentach)
- ok. 7 utworów poetyckich
- ok. 5 tekstów nieliterackich
- ok. 10 prac teoretycznych (w całości lub wybranych fragmentach).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: