Projektowanie literatury - spec. kuratorstwo literatury 03-LIT-21PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- ekonomia literatury,
- socjologia literatury,
- pisanie i czytanie jako praktyki społeczne,
- edukacja literacka w różnych środowiskach (biblioteki, domy kultury),
- tworzenie koncepcji projektów literackich (szanse, zagrożenia, potrzeby),
- podstawy zarządzania projektem,
- koncepcje zarządzania kulturą (literaturą) w Polsce.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować, porównać i wiązać ze sobą rozmaite pojęcia z zakresu badania pola literackiego (tu: socjologii literatury, nauk społecznych, prawa, ekonomii) stosując terminologię poprawnie i zgodnie z przeznaczeniem,
- scharakteryzować i zinterpretować powiązania pomiędzy literaturą, kulturą, polityką i życiem społecznym (tu: socjologią, prawem, ekonomią),
- wskazać, scharakteryzować i uwzględniać w praktyce zróżnicowane potrzeby związane z literaturą w zależności od projektowanego odbiorcy,
- opracować koncepcję projektu literackiego,
- stworzyć opis projektu literackiego,
- planować realizację projektu (m.in. podział na etapy, umiejętność wskazania pomocnych podmiotów i instytucji),
- współpracować w grupie, dokonać ewaluacji koncepcji własnych i cudzych,
- rekonstruować, oceniać (wraz z własnymi pomysłami na zmiany) i praktycznie zastosować koncepcje zarządzania kulturą (literaturą) w Polsce.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; bardzo dobra znajomość wybranych koncepcji związanych z socjologią i ekonomią literatury; swobodne operowanie pojęciami odnoszącymi się do zagadnień pola literackiego; umiejętność aplikowania pojęć socjologicznych, ekonomicznych, prawnych, literaturoznawczych do analizy życia literackiego; umiejętność krytycznej analizy omawianych tekstów; umiejętność porównywania i oceniania modeli zarządzania kulturą w Polsce; umiejętność stworzenia koncepcji projektu literackiego uwzględniającego różne uwarunkowania (prawne, ekonomiczne, społeczne, psychologiczne); umiejętność odpowiedniego wyznaczenia celów, podziału zadań, wskazania podmiotów i instytucji pomocnych w realizacji projektu; umiejętność opisania projektu literackiego; umiejętność pracy w zespole; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z dopuszczalnymi nieznacznymi brakami, zwłaszcza w zakresie aplikowania pojęć socjologicznych, ekonomicznych i prawnych do analizy życia literackiego oraz oceniania modeli zarządzania kulturą w Polsce. Dopuszczalne ubytki w wiedzy z zakresu koncepcji związanych z socjologią i ekonomią literatury; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres braków w znajomości i umiejętności wykorzystania kategorii, pojęć i modeli wiedzy z zakresu socjologii i ekonomii literatury; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; niepełna znajomość wybranych koncepcji związanych z socjologią i ekonomią literatury; pobieżne aplikowanie wiedzy do analizy życia literackiego; pobieżna analiza krytyczna omawianych tekstów; częściowe uwzględnianie rozmaitych uwarunkowań i potrzeb w projekcie literackim; umiejętność wskazania odpowiednich podmiotów i instytucji pomocnych w realizacji projektu; umiejętność podziału zadań; umiejętność współpracy w grupie; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z dopuszczalnymi większymi brakami w zakresie koncepcji socjologii i ekonomii literatury; umiejętność niepełnej analizy omawianych tekstów; umiejętność stworzenia projektu literackiego z nikłym uwzględnieniem rozmaitych uwarunkowań literatury; umiejętność opisania projektu literackiego; umiejętność pracy w zespole; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna znajomość zagadnień i zjawisk związanych tematycznie z przedmiotem zajęć; brak znajomości wybranych koncepcji związanych z socjologią i ekonomią literatury; brak umiejętności aplikowania kategorii socjologicznych, prawnych, ekonomicznych i literaturoznawczych do analizy życia literackiego; nieumiejętne określenie celu projektu; nieefektywny podział pracy, etapów realizacji zadania; brak umiejętności wskazania podmiotów i instytucji pomocnych przy realizacji projektu; niedotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach,
- opracowanie koncepcji projektu literackiego,
- wykonanie opisu projektu literackiego,
- zaplanowanie realizacji projektu literackiego.
Literatura
Zalecana literatura:
Socjologia literatury. Antologia, red. Grzegorz Jankowicz, Michał Tabaczyński, korporacja ha!art, Kraków 2015
Literatura polska po 1989 roku w świetle teorii Pierre’a Bourdieu. Raport z badań, wielu autorów, Kraków 2014.
Ekonomia kultury. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.
R. Thowse, Ekonomia kultury. Kompendium, Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012.
D. Throsby, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010
R. Pawłowski, #przyszłość. Bitwa o kulturę, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015
P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków 2001.
J. English, Ekonomia prestiżu, Wydawnictwo Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
G. Ashworth, Planowanie dziedzictwa, Międzynarodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015.
Szwecja czyta. Polska czyta, pod red. Katarzyny Tubylewicz i Agaty Diduszko-Zyglewskiej, Warszawa 2015.
Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers, A. Skórzyńska, WN UAM, Poznań 2010.
S. Lash, C. Lury, Globalny przemysł kultury, Wydawnictwo UJ, Kraków 2011.
D. Ilczuk, Ekonomika kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018
Numer tematyczny „Czasu Kultury” – „Festiwalizacja” (nr 3/2013)
4. J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: