Librettologia - międzywydziałowa spec. operologiczna 03-LIB-21PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- libretotologia i stań badań nad librettem, spory wokół definicji libretta,
- struktura formalna librett operowych i jego uwarunkowania dramatyczno-muzyczne,
- libretto jako forma dramatyczna,
- epickie dominanty libretta,
- liryczne dominanty libretta,
- teatralno-wizualne aspekty libretta,
- przemiany estetyczno-formalne librett operowych - analiza wybranych arcydzieł.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2018/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zanalizować wybrane aspekty estetyczne libretta operowego,
- zastosować specjalistyczną terminologię dotyczącą analizy libretta operowego,
- rozpoznawać i nazywać wybrane parametry formalne libretta operowego oraz samodzielnie rozwijać te umiejętności,
- wyjaśnić, na czym polegają epickie, dramatyczne i liryczne dominanty libretta operowego,
- wyjaśnić, na czym polega specyfika relacji słowno-muzyczno-obrazowych w libretcie operowym, wykazując się odpowiedzialnością za zachowanie dziedzictwa kulturowego i rozwój upodobań kulturalnych społeczności, w której funkcjonuje,
- posłużyć się tekstem naukowym dotyczącym libretta i librettologii, streścić i przedstawić jego tezy, zastosować je do własnych analiz;
- wykazać, na czym polega pespektywa librettologiczna w badaniach nad dziełami teatru muzycznego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień, bardzo dobra znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, bardzo dobra umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą libretta operowego i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, wysoka świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, bardzo dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w zakresie umiejętności związanych z analizą tekstów z zakresu teatru muzycznego
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć - słabsza znajomość tekstów z zakresu librettologii, słabsza znajomość specyfiki i statusu librett operowych omówionych podczas zajęć.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących teatru librett operowych, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, zadowalająca umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, zadowalająca świadomość złożonego statusu arcydzieł dramatyczno-muzycznych w kulturze, dobre umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących libretta operowego, zadowalająca znajomość wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, słabo ukształtowana umiejętność łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, słaba świadomość złożonego statusu libretta operowego w kulturze, zadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość omówionych w trakcie zajęć zagadnień dotyczących librett operowych, brak znajomości wskazanych przez prowadzącego opracowań i artykułów, brak umiejętności łączenia określonych zjawisk artystycznych z refleksją dotyczącą librett operowych i społeczno-kulturowych kontekstów jego funkcjonowania, brak świadomości złożonego statusu libretta operowego w kulturze, niezadowalające umiejętności związane z analizą tekstów poruszających problematykę librettologiczną.
Kryteria oceniania:
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i znajomość materiałów wskazanych przez prowadzącego, realizacja zadań domowych i przygotowanie zadanych prezentacji i prac pisemnych),
- umiejętność zaprezentowania w trakcie kolokwium zaliczeniowego wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Gier, Das Libretto. Theorie und Geschichte, Frankfurt am Main 2000.
P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t.1-2, Kraków 2008 (fragmenty).
J. Starobinski J., Czarodziejki, przeł. M. Ochab i T. Swoboda, Gdańsk 2011 (fragmenty).
Powyższa literatura ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia. Wszystkie wykorzystane w trakcie zajęć teksty znajdują się w Bibliotece Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz Bibliotece Uniwersyteckiej UAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: