Laboratorium dydaktyki języka polskiego cz. 2 - ewaluacja praktyki w szkole ponadpodstawowej 03-LDJPE-r2HSDU
Treści programowe dla przedmiotu:
- refleksja na temat dotychczasowego kształcenia psychologiczno-pedagogicznego (wiedzy, umiejętności doświadczeń z praktyki) odniesienie do indywidualnych potrzeb i wartości jako studenta i przyszłego nauczyciela (osobiste odniesienie, uwewnętrznienie treści),
- rozpoznanie i analiza powiązań między treściami realizowanymi na różnych przedmiotach psychologiczno-pedagogicznych, wspieranie tworzenie umysłowej mapy mamy całości - zintegrowanie treści,
- zasoby własne w pracy nauczyciela - projektowanie ścieżki własnego rozwoju, identyfikacja potrzeb i celów osobistych i zawodowych, metody i techniki samorozwojowe, kompetencje komunikacyjne.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- posiada wiedzę i umiejętności oraz jest gotów wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu dydaktyki przedmiotowej w celu analizy sytuacji obserwowanych na praktykach,
- jest gotów podejmować autorefleksję nad własnym rozwojem zawodowym, potrzebami i celami w procesie identyfikacji z rolą nauczyciela,
- potrafi projektować i autoewaluować ścieżkę własnego rozwoju, zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego w zakresie nauczanego przedmiotu,
- jest gotów do rozpoznawania etycznych aspektów pracy nauczyciela ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji komunikacyjnych.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) ponadprzeciętnie aktywny udział w zajęciach, wysoki poziom materiałów zgormadzonych w teczce praktyk, poziom komentarzy i refleksji wskazujący na pogłębioną wiedzę i kompetencje dydaktyczne.
dobry plus (+db; 4,5).
dobry (db; 4,0) aktywny udział w zajęciach, dobry poziom materiałów zgormadzonych w teczce praktyk, poziom komentarzy i refleksji wskazujący na dobrą wiedzę i kompetencje dydaktyczne.
dostateczny plus (+dst; 3,5).
dostateczny (dst; 3,0) dostateczny udział w zajęciach, dostateczny poziom materiałów zgormadzonych w teczce praktyk, poziom komentarzy i refleksji wskazujący na wystarczającą wiedzę i kompetencje dydaktyczne.
niedostateczny (ndst; 2,0) niespełnianie powyższych wymagań.
Kryteria oceniania:
- teczka praktyk zawierająca konspekty, plany dydaktyczne oraz pomoce dydaktyczne wytworzone w czasie praktyk,
- pisemna autoanaliza doświadczeń zawodowych nabytych w trakcie praktyk w szkole ponadpodstawowej (odpowiadająca wymaganiom sformułowanym przez prowadzącego zajęcia).
Literatura
Zalecana literatura (fragmenty wskazane podczas zajęć):
Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego, red. M. Kwiatkowska-Ratajczak, Poznań 2011.
D. Wadowski, Ewaluacja w praktyce nauczyciela, w, Nowe wyzwania polonisty. Metodyka. Pomiar. Ewaluacja, red. B. Myrdzik, Lublin 2002, s. 331-344.
Dokumenty prawa oświatowego: Podstawa programowa, dokumenty CKE.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: