Laboratorium dydaktyki języka polskiego cz. 2 - przygotowanie do praktyki zawodowej w szkole ponadpodstawowej 03-LDJP-r2HSDU
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Co trzeba wiedzieć o praktyce metodycznej w szkole ponadpodstawowej?:
- zapoznanie studenta ze swoistością szkoły ponadpodstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji,
- omówienie obowiązującego obiegu dokumentów dotyczących praktyki metodycznej.
2. Różne źródła inspiracji:
- forum poszukiwań i wymiany doświadczeń studentów poszukujących nowych rozwiązań, przykłady dobrych praktyk, profesjonalne strony internetowe, ciekawe lektury, informacje o przydatnych czasopismach metodycznych,
- tworzenie Bazy polonisty – prowadzenie wykazu pomocnych stron internetowych – wartościowych i użytecznych w pracy nauczyciela języka polskiego w szkole ponadpodstawowej.
3. Na co zwracać uwagę w czasie hospitacji/obserwacji lekcji języka polskiego?:
- analiza i ocena działań dydaktycznych nauczyciela polonisty na podstawie konspektów studentów z grupy metodycznej,
- doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej i zespołowej oraz kształtowanie odpowiedzialności za powierzone zadania.
4. Co zawiera teczka praktyk?:
- potwierdzenie wszystkich form i zadań praktyki (wskazania regulaminowe).
Przykłady:
- projektów lekcji języka polskiego w oparciu o wiedzę wyniesioną z zajęć audytoryjnych, innowacji wartych upowszechnienia, integrowania wiedzy z różnych dziedzin, m.in. literaturoznawstwa i językoznawstwa, przedmiotów z bloku dydaktyki przedmiotowej oraz jej wykorzystania w szkolnej praktyce, analizy i interpretacje zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń, dydaktycznej autorefleksji oraz umiejętności krytycznego myślenia metodycznego, ocenę własnego funkcjonowania w toku realizowania zadań, analizę efektów własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- kompetentne posługiwanie się terminologią stosowaną w dydaktyce przedmiotowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna wykaz i obieg dokumentów dotyczących realizacji praktyki metodycznej w szkole ponadpodstawowej,
- rozumie znaczenie twórczej pracy polonistycznej oraz ma poczucie odpowiedzialności za jej wyniki, posiada umiejętność współpracy z innymi.
- wykorzystuje multimedia i technologie informacyjne – dociera do informacji, dokonuje selekcji i oceny krytycznej.
konfrontuje wiedzę teoretyczną z praktyką, wie, na co zwracać uwagę hospitując lekcje języka polskiego, zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne obserwowane w czasie praktyk,
- dąży do skutecznego i efektywnego realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela polonisty.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): aktywny udział w zajęciach, wysoki poziom materiałów zgromadzonych w portfolio.
dobry plus (+db; 4,5).
dobry (db; 4,0) wystarczająca aktywność na zajęciach, dobry poziom materiałów zgromadzonych w portfolio.
dostateczny plus (+dst; 3,5).
dostateczny (dst; 3,0) dostateczna aktywność na zajęciach, dostateczny poziom materiałów zgromadzonych w portfolio.
niedostateczny (ndst; 2,0) niespełnienie powyższych wymagań.
Kryteria oceniania:
- obecność na 80% zajęć i aktywny udział,
- zaliczenie portfolio (złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć).
Literatura
Zalecana literatura:
- obowiązujące akty prawne,
- zasady odbywania praktyk na WFPiK UAM, dokumentacja praktyk obowiązująca studentów specjalności nauczycielskiej (strona ZDLiJP),
- wybrane internetowe portale i strony edukacyjne,
- lektura omawiana w czasie zajęć audytoryjnych przedmiotów z bloku pedagogiczno-dydaktycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: