Kanon zagadnień filozoficznych 03-KZF-11PFDL
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Wprowadzenie:
- filozofia - przedmiot, metoda, specyfika,
- dyscypliny filozoficzne: epistemologia, ontologia, metafizyka, etyka, estetyka, aksjologia, antropologia filozoficzna.
2. Tradycyjne "paradygmaty" uprawiania filozofii:
- droga Demokryta - droga Sokratesa,
- Filozof jako kapłan - Filozof jako błazen.
3. Charakterystyka założeń głównych kierunków filozofii:
- racjonalizm - irracjonalizm,
- racjonalizm - empiryzm,
- realizm - idealizm.
4. Epistemologia:
- główne zagadnienia i problemy - klasyczna koncepcja wiedzy i jej krytyka,
- typy wiedzy,
- tropy sceptyczne,
- metafizyczna refleksja nad poznawaniem (stanowisko realistycznego i jego krytyka - idealizm i jego krytyka).
5. Zagadnienie źródeł poznania:
- płaszczyzna psychologiczna,
- płaszczyzna metodologiczna,
- charakterystyka, przedstawiciele.
6. Zagadnienie granic poznania:
- ujęcie immanentne,
- ujęcie transcendentne,
- stanowisko idealistyczne (przedstawiciele, postulaty, krytyka),
- stanowisko realistyczne (przedstawiciele, postulaty, krytyka),
- ujęcie historyczne.
7. Zagadnienia przedmiotów idealnych:
- stanowiska,
- pojęcia,
- spór o uniwersalia (ujęcie historyczne, implikacje współczesne).
8. Zagadnienie prawdy: podział koncepcji (epistemiczne - nieepistemiczne).
9. Metafizyka:
- dogmaty,
- metafizyka spekulatywna, analityczna, przyrodniczna,
- implikacje metaficzne: ontologiczne, epistemologiczne, przyrodoznawcze, religijne i etyczne.
10. Paradygmaty refleksji filozoficznej (ujęcie historyczne: ontologiczny, mentalistyczny, lingwistyczny).
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2018/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie podstawowe zagadnienia i kierunki refleksji filozoficznej,
- potrafi sprawnie usystematyzować podstawowe zagadnienia i kierunki refleksji filozoficznej,
- potrafi kwalifikować poglądy wybranych przedstawicieli refleksji filozoficznej w kontekście podstawowych zagadnień i kierunków filozofii,
- potrafi zidentyfikować istotne różnice pomiędzy podstawowymi stanowiskami i sporami filozoficznymi,
- potrafi zanalizować wskazane podstawowe koncepcje i zagadnienia dyskursu filozoficznego,
- potrafi uzasadnić założenia podstawowych koncepcji filozoficznych,
- potrafi porównać podstawowe kierunki refleksji filozoficznej,
- umie docenić znaczenie refleksji filozoficznej dla rozwoju kultury symbolicznej i materialnej.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada bardzo dobrą wiedzę z materiału zaprezentowanego na zajęciach, potrafi porównać omawiane stanowiska, założenia, koncepcje, etc. i sformułować argumenty krytyczne.
dobry plus (+db; 4,5): student posiada bardzo dobrą wiedzę o materiale prezentowanym na zajęciach, z trudem jednak porównuje omawiane stanowiska, założenia, koncepcje, etc.
dobry (db; 4,0): student w poprawny sposób potrafi omówić prezentowane zagadnienia, uzasadnienia, argumenty, nie dysponuje jednak bardziej szczegółową wiedzę.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student jest w stanie zadowalająco omówić główne zagadnienia i strategie argumentacyjne reprezentujące problemy omawianych na zajęciach.
dostateczny (dst; 3,0): student jest w stanie omówić główne problemy, ale nie posada ugruntowanej wiedzy i umiejętności omawiania zagadnień, popełnia błędy.
niedostateczny (ndst; 2,0): student nie posiada wiedzy o materiale prezentowanym na zajęciach.
Literatura
Zalecana literatura:
Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii (różne wydania).
Diogens Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, Warszawa, 1982.
Filozofia. Podstawowe ptytania, (red.) E. Martens, H. Schnädelbach, Warszawa 1995.
Kołakowski L. Obecność mitu (różne wydania).
Kołakowski L. Kapłan i błazen (Rozważania o teologicznym dziedzictwie współczesnego myślenia (różne wydania).
Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. I-V, Lublin 1996-2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: