Kultura wobec prawa - spec. kuratorstwo literatury 03-KWP-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- wybrane koncepcje socjologii i filozofii prawa (aspekt kultury),
- literatura nowoczesna i prawo w perspektywie historycznej,
- studia przypadków sztuki polskiej po 1989 roku, które miały implikacje prawne,
- podstawowe aspekty prawa polskiego powiązane z kulturą,
- podstawowe aspekty prawa powiązane z kulturą - perspektywa internetu.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować, porównać i wiązać ze sobą pojęcia z zakresu metodologii badań literackich i poetyki, filozofii, socjologii, ekonomii, nauk prawnych; stosując terminologię poprawnie i zgodnie z przeznaczeniem,
- scharakteryzować i zinterpretować powiązania pomiędzy literaturą i kulturą a historią i życiem społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem perspektywy prawnej,
- zbudować syntezę historycznoliteracką oraz krytycznoliteracką uwzględniającą wybrane koncepcje powiązania historii literatury nowoczesnej i prawa (np. plagiat, cenzura, autorstwo),
- określić sytuację prawną krytyka literackiego, kuratora literatury, animatora literatury oraz twórcy literatury ,
- wskazać społeczne skutki przemiany prawa w powiązaniu z kulturą (np. prawa autorskiego i publikacji w otwartym dostępie),
- rekonstruować argumenty różnych stron analizowanych sporów, z odwołaniem do przepisów prawnych; dokonywać krytycznej analizy stanowisk,
- samodzielnie przygotować prezentację stanowiska, merytoryczną argumentację; wziąć udział w dyskusji; moderować dyskusję.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; bardzo dobra znajomość wybranych koncepcji powiązania literatury i prawa; znajomość podstawowych pojęć z zakresu prawa autorskiego, otwartych zasobów; wysoka świadomość powiązań zachodzących pomiędzy rozwojem literatury i sztuki nowoczesnej a podstawowymi zagadnieniami socjologicznymi, ekonomicznymi i prawnymi; znajomość historii polskiej krytyki literackiej i krytyki sztuki po 1989 roku z uwzględnieniem implikacji prawnych; bardzo dobra znajomość metodologii badań literackich i teorii literatury w zakresie powiązanym z perspektywą prawną; bardzo dobra umiejętność krytycznej analizy omawianych tekstów; umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, uwzględniającej perspektywę prawną; umiejętność aplikowania wybranych norm prawnych do zagadnień historyczno- i krytycznoliterackich; umiejętność kompilowania zdobytej wiedzy, budowania transdyscyplinarnych ujęć uogólniających; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z dopuszczalnymi nieznacznymi brakami, zwłaszcza w zakresie świadomości powiązań zachodzących pomiędzy rozwojem literatury i sztuki nowoczesnej a podstawowymi zagadnieniami socjologicznymi, ekonomicznymi i prawnymi oraz znajomości metodologii badań literackich i teorii literatury w zakresie powiązanym z perspektywą prawną; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres braków w zakresie świadomości powiązań zachodzących pomiędzy rozwojem literatury i sztuki nowoczesnej a podstawowymi zagadnieniami socjologicznymi, ekonomicznymi i prawnymi oraz znajomości metodologii badań literackich i teorii literatury w zakresie powiązanym z perspektywą prawną; umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, uwzględniającej perspektywę prawną; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; znajomość wybranych koncepcji powiązania literatury i prawa; znajomość podstawowych pojęć z zakresu prawa autorskiego, otwartych zasobów; znajomość historii polskiej krytyki literackiej i krytyki sztuki po 1989 roku z uwzględnieniem implikacji prawnych; umiejętność analizy omawianych tekstów; zadowalająca umiejętność aplikowania wybranych norm prawnych do zagadnień historyczno- i krytycznoliterackich; umiejętność kompilowania zdobytej wiedzy, budowania transdyscyplinarnych ujęć uogólniających; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, z dopuszczalnymi większymi brakami w zakresie znajomości zagadnień i umiejętności krytycznej analizy tekstów.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; nieznajomość wybranych koncepcji powiązania literatury i prawa; nieznajomość podstawowych pojęć z zakresu prawa autorskiego, otwartych zasobów; brak świadomości powiązań zachodzących pomiędzy rozwojem literatury i sztuki nowoczesnej a podstawowymi zagadnieniami socjologicznymi, ekonomicznymi i prawnymi; niezadowalająca znajomość historii polskiej krytyki literackiej i krytyki sztuki po 1989 roku z uwzględnieniem implikacji prawnych; niezadowalająca znajomość metodologii badań literackich i teorii literatury w zakresie powiązanym z perspektywą prawną; wybiórcza lub niepełna umiejętność krytycznej analizy omawianych tekstów; nieumiejętność budowania szkieletu syntezy historycznoliterackiej, uwzględniającej perspektywę prawną; nieumiejętność kompilowania zdobytej wiedzy; niedotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywność w trakcie zajęć,
- wartość merytoryczna oraz sposób przedstawienia prezentacji przygotowywanej na zajęcia,
- ocena indywidualnej pracy zaliczeniowej studenta.
Literatura
Zalecana literatura:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej oraz Komentarz [wybrane artykuły].
A. Bodnar, A. Gliszczyńska-Grabias, R. Wieruszewski, M. Wyrzykowski (red.), Mowa nienawiści a wolność słowa. Aspekty prawne i społeczne, Warszawa 2010.
A. Adamiecka-Sitek, I. Kurz (red.), Piknik Golgota Polska. Sztuka – religia – demokracja, Warszawa 2015.
A. Palęcka, M. Jakubowiak, Komu potrzebna jest książka? Prawo autorskie w później epoce druku, „Teksty Drugie” 2015, nr 3.
A. Pekaniec, N. Brylowska (red.), Sztuka, polityka, pieniądze. Sytuacja artysty w świecie współczesnym, Gdańsk 2015.
B. Biga, Prawo autorskie w kontekście rewolucji technologicznej, w: J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla, Kultura a rozwój, Warszawa 2013.
B. Kunst, Artysta w pracy. O pokrewieństwach sztuki i kapitalizmu, Warszawa-Lublin 2016.
E. Majewska, Sztuka jako pozór? Cenzura i inne paradoksy upolitycznienia kultury, Kraków 2013.
G. Jankowicz, M. Tabaczyński (red.), Literatura i prawo, w: Socjologia literatury. Antologia, Kraków 2015; tu: K. Dolin, Wprowadzenie do prawa i literatury; K. Dolin, Prawo autorskie; M. Nussbaum, Wyobraźnia literacka.
J. Dąbrowski, Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku. Artyści, sztuka, polityka [oraz] J. Dąbrowski, A. Demenko, Cenzura w sztuce polskiej po 1989 roku. Aspekty prawne, Warszawa 2014.
J. Dąbrowski, Sztuka i prawo autorskie, „Arteon” 2008, nr 2.
K. Górna, K. Sienkiewicz, M. Iwański, K. Szreder, Czarna Księga Polskich Artystów, Warszawa 2015.
M. Bieczyński, Prawne granice wolności twórczości artystycznej w zakresie sztuk wizualnych, Warszawa 2011.
M. Jakubowiak, Nieuchronny plagiat. Prawo autorskie w nowoczesnym dyskursie literackim, Warszawa 2017.
M. Rutkowski, Nieposłuszeństwo wobec prawa, Warszawa 2011.
M. Wilkowski, Historia wynagradzania twórczości, Warszawa 2015.
P. Bourdieu, Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego,
P. Zańko, „Zabijemy was słowami”. Prowokacja kulturowa w przestrzeni miejskiej i w internecie, Warszawa 2012.
T. Załuski (red.), Skuteczność sztuki, Łódź 2014, [wybrane teksty].
Przewodnik internetowy – poznaj, korzystaj, twórz, Warszawa 2013, [opracowanie zbiorowe].
Kampanie społeczne: Legalna Kultura oraz Prawo Kultury.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: