Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka - spec. logopedyczna 03-KRM-21PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- stan badań nad mowa dziecka; warunki nabywania i rozwoju mowy; proces nabywania mowy przez dziecko; koncepcje: behawiorystyczna, natywistyczna, semantyczna, poznawcza, pragmatyczno-funkcjonalna,
- prenatalny rozwój narządów mowy i postnatalny rozwój mowy; periodyzacja rozwoju mowy w różnych koncepcjach badawczych; indywidualne zróżnicowanie rozwoju mowy,
- typy i funkcje zachowań niewerbalnych i ich rola w procesie porozumiewania się,
- rozwój systemów: fonetyczno-fonologicznego, morfologicznego, syntaktycznego, leksykalnego i w mowie dziecka,
- rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka; kształcenie sprawności językowej dziecka.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- formułować i interpretować podstawowe tezy rozwoju mowy,
- interpretować wzajemne zależności rozwojowe zachodzące między poszczególnymi podsystemami języka,
- dobierać metody i narzędzia badawcze przy formułowaniu i opracowywaniu wybranych zagadnień z zakresu kształtowania się mowy dziecka,
- objaśniać rolę komunikacji niewerbalnej w procesie przyswajania mowy, zwłaszcza w początkowych fazach tego procesu,
- scharakteryzować mowę dziecka w kolejnych stadiach jej rozwoju.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość kształtowania się mowy dziecka oraz niezbędnej terminologii z zakresu rozwoju mowy i języka; bardzo dobra ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość kształtowania się mowy dziecka oraz niezbędnej terminologii z zakresu rozwoju mowy i języka; dobra ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość kształtowania się mowy dziecka oraz niezbędnej terminologii z zakresu rozwoju mowy i języka; dostateczna ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość kształtowania się mowy dziecka oraz niezbędnej terminologii z zakresu rozwoju mowy i języka; dostateczna ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom wiedzy ogólnej, nieznajomość kształtowania się mowy dziecka oraz niezbędnej terminologii z zakresu rozwoju mowy i języka; niedostateczna ocena uzyskana na kolokwium pisemnym.
Kryteria oceniania:
- poziom wiedzy zaprezentowany na pisemnym kolokwium,
- poziom aktywności w trakcie zajęć,
- obecność na zajęciach (dopuszczalne jest nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach).
Praktyki zawodowe
tak (80 h)
Literatura
Zalecana literatura:
L. Kaczmarek, Kształtowanie się mowy dziecka, Poznań 1953.
L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977.
M. Kielar-Turska, Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata, Warszawa 1992.
M. Kielar-Turska, Psychologiczne i psycholingwistyczne badania nad mową dziecka. Retrospekcja i obszary aktualnych badań [w:] Zaburzenia mowy, red. S. Grabias, Lublin 2001.
J. Porayski-Pomsta, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przed-szkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa 1994.
A. Sołtys-Chmielowicz, Wymowa dzieci przedszkolnych, Lublin 1998.
M. Zarębina, Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci. Rozwój semantyczny. Dyskusja nad teorią Chomskiego, wyd. 2 zmien. i popr., Gdańsk 1994.
M. Zarębina, Kształtowanie się systemu językowego dziecka, Wrocław 1965.
M. Zgółkowa, Świat w dziecięcych słowach, Poznań 1990.
M. Zgółkowa, K. Bułczyńska, Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym. Listy frekwencyjne, Poznań 1987.
M. Żak-Święcicka, Charakterystyka składniowa wypowiedzi dzieci w wieku przedszkolnym, Bydgoszcz 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: