Lektorat języka polskiego: Kultura popularna w Polsce 03-KPP-21JPODM
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Kultura masowa, kultura popularna, popkultura. Analiza fragmentów tekstów prasowych i esejów literackich.
2. Kultura popularna w Internecie:
- analiza fragmentów tekstów prasowych, polemik i recenzji,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów literackich.
3. Muzyka popularna w Polsce: Woodstock, hip-hop, disco polo:
- analiza fragmentów utworów muzycznych, filmów dokumentalnych i in.,
- wyrazy złożone,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów literackich i filmowych.
4. Kim są polscy celebryci?:
- analiza fragmentów seriali, filmów, telewizyjnych programów publicystycznych i in.,
- okresy warunkowe,
- komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów filmowych.
5. Polska literatura popularna: kryminały, "literatura kobieca":
- analiza fragmentów tekstów literackich,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów literackich.
6. Nostalgia za PRL w kulturze popularnej:
- strona czynna - strona bierna - strona zwrotna,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów literackich i filmowych.
7. Spory o jedzenie: wegetarianizm/weganizm, slow-food, blogi kulinarne:
- analiza telewizyjnych programów publicystycznych, reportaży i in.,
- odmiana czasowników "trudnych",
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego).
8. Polski folklor i jego popkulturowe przetworzenia:
- stopniowanie przysłówków,
- analiza komentarzy, wywiadów prasowych i in.,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego).
9. Życie religijne i kultura popularna w Polsce:
- tryb przypuszczający,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów literackich i filmowych.
10. Turystyka jako forma popkultury:
- analiza telewizyjnych programów publicystycznych, reportaży i in.,
- mowa zależna i niezależna,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego).
11. Kultura elitarna wobec kultury popularnej,
- analiza komentarzy, wywiadów prasowych, recenzji, polemik, fragmentów tekstów literackich,
- planowanie, komponowanie i redagowanie rozprawki (tekstu argumentacyjnego),
- streszczanie i komentowanie utworów literackich i filmowych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- omówić terminy: „kultura popularna”; „kultura elitarna”, „kultura masowa”; „kultura ludowa”; „przemysł kulturowy”,
- wskazać najważniejsze obszary współczesnej kultury popularnej w Polsce,
- samodzielnie tworzyć opisy, analizy i interpretacje tekstów kultury popularnej,
- czytać ze zrozumieniem, streszczać i opiniować teksty literackie i krytyczne z obszaru kultury popularnej w Polsce,
- korzystać z polskojęzycznego internetu w celu wyszukiwania tekstów kultury popularnej,
- adekwatnie do stylu tworzonej wypowiedzi językowej korzystać z leksyki, struktur gramatyczno-syntaktycznych wymaganych na poziomie biegłości językowej C1.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka: bardzo sprawnie wskazuje i opisuje najważniejsze obszary kultury popularnej w Polsce, sprawnie definiuje pojęcia ramowe związane z kulturą popularną w Polsce, posiada bardzo dobrą umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu kultury popularnej, bardzo sprawnie korzysta z polskojęzycznego internetu w celu wyszukiwania tekstów kultury popularnej, bardzo sprawnie stosuje w praktyce wybrane zagadnienia leksykalne, gramatyczno-syntaktyczne, stylistyczne wymagane dla poziomu biegłości językowej C1.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z drobnymi usterkami.
dobry (db; 4,0): student/ka sprawnie wskazuje i opisuje najważniejsze obszary kultury popularnej w Polsce, posługując się językiem polskim na poziomie biegłości B2+, sprawnie definiuje pojęcia ramowe związane z kulturą popularną w Polsce, posiada dobrą umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu kultury popularnej, sprawnie korzysta z polskojęzycznego internetu w celu wyszukiwania tekstów kultury popularnej, sprawnie stosuje w praktyce wybrane zagadnienia leksykalne, gramatyczno-syntaktyczne, stylistyczne wymagane dla poziomu biegłości językowej C1.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka: wskazuje i opisuje najważniejsze obszary kultury popularnej w Polsce, satysfakcjonująco definiuje pojęcia ramowe związane z kulturą popularną w Polsce, posiada satysfakcjonującą umiejętność opisu, analizy i interpretacji tekstu kultury popularnej, korzysta z polskojęzycznego internetu w celu wyszukiwania tekstów kultury popularnej, w stopniu zadowalającym stosuje w praktyce wybrane zagadnienia leksykalne, gramatyczno-syntaktyczne, stylistyczne wymagane dla poziomu biegłości językowej C1.
dostateczny (dst; 3,0): dopuszczalne, ale znaczące braki w powyższych umiejętnościach i kompetencjach.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająco wskazuje i opisuje najważniejsze obszary kultury popularnej w Polsce, niesatysfakcjonująco definiuje pojęcia ramowe związane z kulturą popularną w Polsce, nie posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji tekstu kultury popularnej, nie potrafi korzystać z polskojęzycznego internetu w celu wyszukiwania tekstów kultury popularnej, w stopniu niezadowalającym stosuje w praktyce wybrane zagadnienia leksykalne, gramatyczno-syntaktyczne, stylistyczne wymagane dla poziomu biegłości językowej C1.
Literatura
Zalecana literatura:
E. Zarych, Język kluczem do kraju. Podręcznik do nauki języka polskiego dla obcokrajowców, poziom C1/C2, Poznań 2018.
Bauman o popkulturze. Wypisy. Koncepcja i wybór M. Halwa, P. Wróbel, Warszawa 2008.
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej. Przekł. W Burszta, Poznań 1998.
U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, Kraków 2008.
A. Wieczorkiewicz: Apetyt turysty. O doświadczeniu świata w podroży, Kraków 2008.
Od kontrkultury do popkultury. Red. M. Golka, Poznań 2002.
R. Barthes, Mitologie. Przekł. A. Dziadek, Warszawa 2011.
Kultura masowa. Wybór, przeł. Cz. Miłosz, Kraków 2002.
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
K. Uniłowski, Ocalony a pop. Tadeusza Różewicza potyczki z kulturą masową. W: Przekraczanie granic. O twórczości Tadeusza Różewicza. Red. W. Browarny, J. Orska, A. Poprawa. Kraków 2007.
Maciej Żakowski. Życie społeczne przedmiotów w kulturze popularnej.
Kamp. Antologia przekładów, red. P. Czapliński, A. Mizerka, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: