Kultury popularne - spec. kuratorstwo literatury 03-KPO-22PDM-E
Treści programowe dla przedmiotu:
- teorie kultury popularnej i filozofie sztuki masowej,
- koncepcje populizmu,
- praktyki kulturowe społeczeństwa w odniesieniu do podziałów klasowych,
- popkultura a ideologia,
- współczesne teksty światowej popkultury,
- współczesne teksty polskiej kultury popularnej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować, porównać i wiązać ze sobą rozmaite pojęcia z zakresu literaturoznawstwa, teorii kultury, filozofii, antropologii, socjologii i ekonomii, stosując terminologię poprawnie i zgodnie z przeznaczeniem,
- zrekonstruować podstawowe założenia konkretnych teorii kultury popularnej oraz aplikować je w działaniu praktycznym,
- scharakteryzować i krytycznie analizować związki między kulturą popularną oraz zjawiskami społeczno-politycznymi,
- zbudować syntezę historycznoliteracką uwzględniającą przemiany kultury popularnej,
- zbudować samodzielną interpretację tekstu kultury popularnej (dzieła literackiego, filmowego; serialu, komiksu) z wykorzystaniem narzędzi teoretycznych,
- dokonać etycznej oceny współczesnych problemów społeczno-politycznych,
- dokonać translacji wiedzy dla zróżnicowanych, także nieprofesjonalnych odbiorców,
- samodzielnie przygotować prezentację stanowiska, merytoryczną argumentację; wziąć udział w dyskusji; moderować dyskusję.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; wysoki stopień znajomości współczesnych teorii kultury popularnej; sprawne posługiwanie się pojęciami i kategoriami i umiejętność ich aplikacji do interpretacji dzieł popkultury; wysoki stopień wiedzy na temat powiązań i relacji między popkulturą a sytuacją społeczno-polityczną; umiejętność swobodnego osadzania dzieł popkultury w kontekstach społeczno-politycznych; umiejętność aplikowania teorii krytycznych do analizy literatury; wysoka świadomość znaczenia przyjęcia danej metody do interpretacji tekstu literackiej; umiejętność analizy i krytycznego podejścia do omawianych metodologii; umiejętność dokonania spójnej oceny aksjologicznej i etycznej; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z dopuszczalnymi nieznacznymi brakami, szczególnie w zakresie umiejętności swobodnego osadzania dzieł popkultury w kontekstach społeczno-politycznych; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; znajomość współczesnych teorii kultury popularnej; posługiwanie się pojęciami i kategoriami i umiejętność ich aplikacji do interpretacji dzieł popkultury; satysfakcjonujący poziom wiedzy na temat powiązań i relacji między popkulturą a sytuacją społeczno-polityczną; umiejętność osadzania dzieł popkultury w kontekstach społeczno-politycznych; umiejętność aplikowania teorii krytycznych do analizy literatury; świadomość znaczenia przyjęcia danej metody do interpretacji tekstu literackiej; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; znajomość współczesnych teorii kultury popularnej; posługiwanie się pojęciami i umiejętność ich aplikacji do interpretacji dzieł popkultury; umiarkowany poziom wiedzy na temat powiązań i relacji między popkulturą a sytuacją społeczno-polityczną; umiejętność osadzania dzieł popkultury w kontekstach społeczno-politycznych; umiejętność aplikowania teorii krytycznych do analizy literatury z dopuszczalnymi uchybieniami; świadomość znaczenia przyjęcia danej metody do interpretacji tekstu literackiej; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
dostateczny (dst; 3,0): podstawowa znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; wybiórcza znajomość współczesnych teorii kultury popularnej; posługiwanie się pojęciami i umiejętność ich aplikacji do interpretacji dzieł popkultury z dopuszczalnymi uchybianiami; podstawowy zakres wiedzy na temat powiązań i relacji między popkulturą a sytuacją społeczno-polityczną; umiejętność osadzania dzieł popkultury w kontekstach społeczno-politycznych; umiejętność aplikowania teorii krytycznych do analizy literatury z dopuszczalnymi uchybieniami; świadomość znaczenia przyjęcia danej metody do interpretacji tekstu literackiej; dotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość zagadnień i zjawisk powiązanych tematycznie z przedmiotem zajęć; nikły stopień znajomości współczesnych teorii kultury popularnej; błędne posługiwanie się pojęciami i kategoriami oraz niewłaściwe ich aplikowanie do interpretacji dzieł popkultury; nikły stopień wiedzy na temat powiązań i relacji między popkulturą a sytuacją społeczno-polityczną; nieumiejętność aplikowania teorii krytycznych do analizy literatury; wysoka świadomość znaczenia przyjęcia danej metody do interpretacji tekstu literackiej; niedotrzymanie warunków zaliczenia przedmiotu.
Kryteria oceniania:
- obecność i aktywny udział w zajęciach,
- przygotowanie indywidualnego lub grupowego projektu zaliczeniowego, w formie uzgodnionej z prowadzącą/prowadzącym zajęcia.
Przedmiot zakończony egzaminem.
Literatura
Zalecana literatura:
A. Mazurkiewicz, Współczesna polska literatura fantasy: stan obec¬ny, szanse, zagrożenia, w: Rozważając fantasy. Etyczne, dydaktycz¬ne i terapeutyczne aspekty literatury i filmu fantasy, J. Deszcz-Tryhubczak, M. Oziewicz (red.), Wrocław 2007.
A. Nacher, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Poznań [bdw].
B. Darska, To nas pociąga! O serialowych antybohaterach, Gdańsk 2012
B. Dziadzia, Naznaczeni popkulturą. Media elektroniczne i przemiany prowincji, Gdańsk 2014
D. Masłowska, Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu, Kraków 2017.
D. Ugresić, Kultura karaoke, Kraków 2013.
E. Illouz, Hardcorowy romans. „Pięćdziesiąt twarzy Greya”, bestsellery i społeczeństwo, Warszawa 2015.
G. Ritzer, Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2012.
J. Clifford, Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000.
J-W. Muller, Co to jest populizm?, Warszawa 2017.
K. Kaczor, Z „getta” do mainstreamu. Polskie pole literackie fantasy (1982-2012), Kraków 2017.
K. Olkusz (red.), 50 twarzy popkultury, Kraków 2015.
K. Stańczak-Wiślić (red.), Kultura popularna w Polsce 1944-1989. Między projektem ideologicznym a kontestacją, Warszawa 2015.
K. Uniłowski, Historia, fantastyka, nowoczesność, Katowice 2016, tu: część II.
M. Filiciak (red.), Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, Warszawa 2010.
M. Filiciak, Wirtualny plac zabaw. Gry sieciowe i przemiany kultury współczesnej, Warszawa 2006.
M. Gdula, M. Lewicki, P. Sadura (red.), Praktyki kulturowe klasy ludowej, Warszawa 2014.
M. Gdula, Odważyć się być średnim. Genealogia i przyszłość polskiej klasy średniej, „Krytyka Polityczna” 2015, nr 42.
M. Gdula, P. Sadura, Style życia i porządek klasowy w Polsce, Warszawa 2012.
M. Kamińska, Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
M. Krajewski, POPamiętane, Gdańsk 2006
M. Szcześniak, Normy widzialności. Tożsamość w czasach transformacji, Warszawa 2017.
Moda na obciach, oprac. zbiorowe, Elbląg 2008.
N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
O. Wysocka (red.), Populizm, Warszawa 2010.
P. Gorliński-Kucik, TechGnoza, uchronia, science fiction. Proza Jacka Dukaja, Katowice 2017.
P. Jezierski, Siła strachu. Wpływ apokalipsy i lęków zimnowojennych na wybrane nurty kultury popularnej, Gdańsk 2012.
P. Pawlak, Cyfrowa kultura masowa a kultura polityczna społeczeństwa informacyjnego w perspektywie teorii kultury, Poznań 2018.
P. Witkowski, Chwała supermanom. Ideologia a popkultura, Warszawa 2017
R. Tucker, Mordobicie. Wojna superbohaterów. Marvel kontra DC, Warszawa 2018.
S. Buryła, L. Gąsowska, D. Ossowska (red.), Mody w literaturze i kulturze popularnej, Kraków 2011.
T. Majewski (red.), Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, Warszawa 2008.
T. Majkowski, W cieniu Białego Drzewa. Powieść fantasy w XX wieku, Kraków 2013.
T. Żukowski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego, Warszawa 2017.
U. Eco, Superman w literaturze masowej, dowolne wydanie.
Wybrane numery monograficzne pisma „Kultura Popularna”.
Wybrane numery monograficzne pisma „Kultura Współczesna”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: