Komunikacja międzykulturowa i kultura polska w nauczaniu języka polskiego jako obcego - spec. glottodydaktyczna 03-KMKP-11PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- kultura: definicje i metafory,
- typy doświadczenia migracyjnego; akulturacja,
- koncepcja wymiarów kultury według Geerta Hofstede i innych teoretyków komunikacji międzykulturowej,
- charakterystyka polskiej normy kulturowej,
- polska kultura akademicka,
- kompetencja międzykulturowa i jej kształtowanie,
- kultura polska w podręcznikach języka polskiego jako obcego,
- kultura popularna na zajęciach z języka polskiego jako obcego,
- sposoby doświadczania kultury na zajęciach z języka polskiego jako obcego; przygotowanie projektu dydaktycznego.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi, odwołując się do prac naukowych z zakresu komunikacji międzykulturowej, zdefiniować i stosować najważniejsze pojęcia związane z akulturacją i dialogiem międzykulturowym, a także wykorzystać tę wiedzę w komunikacji z przedstawicielami innych kultur,
- zna i umie omówić najważniejsze metody kategoryzowania kultur w komunikacji międzykulturowej,
- potrafi w oparciu o prace naukowe z zakresu komunikacji międzykulturowej, kanon lektur oraz własne doświadczenia i obserwacje, scharakteryzować polską kulturę narodową, popularną i polską kulturę akademicką,
- zna i rozumie sposoby oceny kompetencji międzykulturowej, a także potrafi je wykorzystać podczas (organizowania) pracy w grupie,
- zna i potrafi zreferować na podstawie materiałów dydaktycznych metody przekazywania wiedzy o kulturze podczas zajęć z języka polskiego jako obcego, umie też ocenić ich funkcjonalność w odniesieniu do określonego kontekstu kulturowego i na tej podstawie formułować argumenty w prowadzonych dyskusjach,
- przygotować projekt dydaktyczny, dotyczący prezentacji kultury polskiej na kursach języka polskiego jako obcego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka wykazuje się: bardzo dobrą znajomością terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, bardzo dobrą umiejętnością wskazywania i nazywania różnic międzykulturowych, dużą świadomością własnej kompetencji międzykulturowej, bardzo dobrą umiejętnością wskazywania i projektowania treści kulturowych w materiałach dydaktycznych z języka polskiego jako obcego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z drobnymi usterkami.
dobry (db; 4,0): student/ka wykazuje się: dobrą znajomością terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, dobrą umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, dużą świadomością własnej kompetencji międzykulturowej, dobrą umiejętnością wskazywania i projektowania treści kulturowych w materiałach dydaktycznych z języka polskiego jako obcego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka wykazuje się: podstawową znajomością terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, dobrą umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, świadomością własnej kompetencji międzykulturowej, umiejętnością wskazywania i projektowania treści kulturowych w materiałach dydaktycznych z języka polskiego jako obcego.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka wykazuje się: zadowalającą znajomością podstawowej terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, świadomością własnej kompetencji międzykulturowej, umiejętnością wskazywania i projektowania treści kulturowych w materiałach dydaktycznych z języka polskiego jako obcego.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka wykazuje się: brakiem znajomości terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, niewystarczającą umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, brakiem świadomości własnej kompetencji międzykulturowej, niewystarczającą umiejętnością wskazywania i projektowania treści kulturowych w materiałach dydaktycznych z języka polskiego jako obcego.
Kryteria oceniania:
Ocenie podlega aktywność studenta w trakcie zajęć, udział w dyskusjach, grach symulacyjnych oraz ustne kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Ciesielska-Musameh, B. Guziak-Świca, G. Przechodzka, Z polskim w świat. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego, cz. 1 i 2, Lublin 2018.
A. Molinsky, Global dexterity, Harvard 2013.
E. Meyer, The Culture Map, Paris 2016.
G. Hofstede, G. J. Hofstede, M. Minkov, Kultury i organizacje, przeł. M. Durska, Warszawa 2011.
Warsztaty kompetencji międzykulturowych, red. K. Białek, A. Kawalska, E. Kownacka, M. Piegat-Kaczmarczyk, Warszawa 2008.
Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą, red. P. Brande; et al., Warszawa 2005.
Pakiet edukacyjny. Antydyskryminacja, Warszawa 2005.
Edukacja – migracja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego, red. E. Kledzik, M. Praczyk, Poznań 2016.
D. R. Landis et al., Handbook of Intercultural training, Sage 2004 i nast.
Culture Matters. The Peace-Corps Cross-Cultural Workbook, Washington 1997.
A. Bisko, Polska dla średniozaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków 2014.
M. Gliński, M. Davies, A. Żuławski, Quarks, Elephants & Pierogi: Poland in 100 words, Warszawa 2018.
Greg Allen, Culture Smart!: the essential guide to customs & culture, 2006.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: