Komunikacja międzykulturowa 03-KM-12JPODM
Treści programowe dla przedmiotu:
- komunikacja międzykulturowa: wprowadzenie do przedmiotu,
- kultura: definicje i metafory,
- zjawisko akulturacji, szok kulturowy – przykłady, relacje,
- etnorelatywizm i etnocentryzm, postawa otwarta,
- koncepcja wymiarów kultury według Geerta Hofstede i innych teoretyków komunikacji międzykulturowej,
- charakterystyka polskiej normy kulturowej,
- polska kultura akademicka,
- polska komunikacja niewerbalna,
- kompetencja międzykulturowa i jej kształtowanie,
- różnorodność i inkluzja kulturowa.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:
- zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu komunikacji międzykulturowej,
- omówić najważniejsze metody kategoryzowania kultur w komunikacji międzykulturowej,
- scharakteryzować polską kulturę narodową i polską kulturę akademicką,
- ocenić własną kompetencję międzykulturową,
- analizować przykłady konfliktów międzykulturowych i proponować ich rozwiązania,
- formułować komunikaty zgodne z polską normą kulturową i postawą otwartości.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student/ka wykazuje się: bardzo dobrą znajomością podstawowej terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, bardzo dobrą umiejętność wskazywania i nazywania różnic międzykulturowych, wysoką kompetencja w zakresie dialogu międzykulturowego.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z drobnymi usterkami.
dobry (db; 4,0): student/ka wykazuje się: dobrą znajomością podstawowej terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, dobrą umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, wysoką kompetencją w zakresie dialogu międzykulturowego.
dostateczny plus (+dst; 3,5): student/ka wykazuje się: umiarkowaną znajomością podstawowej terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, dobrą umiejętność wskazywania różnic międzykulturowych, wystarczającą kompetencją w zakresie dialogu międzykulturowego.
dostateczny (dst; 3,0): student/ka wykazuje się: zadowalającą znajomością podstawowej terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, zadowalającą umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, wystarczającą kompetencją w zakresie dialogu międzykulturowego.
niedostateczny (ndst; 2,0): student/ka wykazuje się: brakiem znajomości podstawowej terminologii związanej z komunikacją międzykulturową, niewystarczającą umiejętnością wskazywania różnic międzykulturowych, niewystarczającą kompetencją w zakresie dialogu międzykulturowego.
Ocenie podlega aktywność studenta w trakcie zajęć (udział w dyskusjach, grach symulacyjnych, przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat kultury polskiej), krótkie prace pisemne oraz kolokwium zaliczeniowe.
Literatura
Zalecana literatura:
R. Ciesielska-Musameh, B. Guziak-Świca, G. Przechodzka, Z polskim w świat. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego, cz. 1 i 2, Lublin 2018.
A. Molinsky, Global dexterity, Harvard 2013.
E. Meyer, The Culture Map, Paris 2016.
G. Hofstede, G. J. Hofstede, M. Minkov, Kultury i organizacje, przeł. M. Durska, Warszawa 2011.
Warsztaty kompetencji międzykulturowych, red. K. Białek, A. Kawalska, E. Kownacka, M. Piegat-Kaczmarczyk, Warszawa 2008.
Kompas. Edukacja o prawach człowieka w pracy z młodzieżą, red. P. Brande; et al., Warszawa 2005.
R. E. Nisbett, Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej? przeł. E. Wojtych, Sopot 2015.
Pakiet edukacyjny. Antydyskryminacja, Warszawa 2005.
Edukacja – migracja. Edukacja międzykulturowa w kontekście kryzysu migracyjnego, red. E. Kledzik, M. Praczyk, Poznań 2016.
D. R. Landis et al., Handbook of Intercultural training, Sage 2004 i nast.
Culture Matters. The Peace-Corps Cross-Cultural Workbook, Washington 1997.
Powyższa lista ma charakter orientacyjny. Zestaw lektur dla danej grupy studenckiej ustala osoba prowadząca zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: