Kultura komunikacji w mediach cyfrowych - spec. kultury mediów cyfrowych 03-KKM-21PDM-E
Estetyczny aspekt kultury komunikacji językowej: siedem kanonów stylu komunikatywnego (jasność, prostota, zwięzłość, dynamiczność, konkretność, konstrukcyjność, stosowność); oprawa edytorska tekstu pisanego; chwyty stosowane w celu rozbudzenia ciekawości czytelnika; estetyka tekstów internetowych
Etyczny aspekt kultury komunikacji językowej: normy etyczne w komunikacji międzyludzkiej (nakazy i zakazy); zasada kooperacji; problem szczerości; bariery w komunikacji (indywidualne, grupowe, społeczne)
Między perswazją a manipulacją w różnych typach komunikacji językowej: propaganda, perswazja, manipulacja - uporządkowanie pojęć; manipulacja i perswazja jako działania socjotechniczne (w perspektywie etycznej); funkcja perswazyjna tekstów reklamowych.
Sytuacje komunikacyjne w mediach cyfrowych: język codziennej komunikacji (odmiana swobodna, staranna i oficjalna); języki funkcjonalne (odmiana artystyczna i naukowa); socjolekty; profesjolekty; zmiany ról nadawczo-odbiorczych (dialogowość, sytuacyjność, hipertekstowość).
Ekspansja potoczności w języku i w kulturze: językowe wyróżniki stylu potocznego; styl potoczny jako centrum systemu stylowego języka; zróżnicowanie stylu potocznego (rejestr neutralny i emocjonalny, rejestr swobodny i staranny); spór o potoczność w języku i kulturze (koncepcja stylistyczno-sytuacyjna, koncepcja antropologiczno-kulturowa); składniki potocznego obrazu świata.
Przeobrażenia w kulturze a zmiany w modelu polskiej grzeczności językowej: zróżnicowanie formalnojęzykowe i pragmatycznojęzykowe etykiety językowej; grzeczność w komunikowaniu interpersonalnym, publicznym i masowym; zmiany w modelu grzeczności a tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
Wulgaryzacja polszczyzny w komunikacji codziennej i publicznej: wulgaryzmy a łamanie normy kulturowej; wulgaryzacja języka w mediach; metajęzykowa obudowa przekleństw i wulgaryzmów; zjawisko dewulgaryzacji wulgaryzmów.
Agresja werbalna i niewerbalna w zachowaniach komunikacyjnych: pojęcie dyskursu agresywnego; przyczyny i funkcje agresywnych działań językowych; werbalne i pozawerbalne wykładniki agresji językowej; odmiany agresji językowej (eksplicytna, manipulacyjna, implicytna).
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
właściwie zdefiniować podstawowe pojęcia związane z etyką i estetyką języka, perswazją i manipulacją językową, potocznym paradygmatem polszczyzny, modelem grzeczności językowej, zjawiskami wulgaryzacji i agresji językowej
rozpoznać i zinterpretować mechanizmy perswazji i manipulacji językowej
rozpoznać w różnych typach tekstów elementy potoczne i właściwie je ocenić
wyjaśnić zależności między sytuacją komunikacyjną a formą grzecznościowych aktów mowy i ich typami
przygotować i przedstawić prezentację dotyczącą kultury komunikacji językowej
podjąć dyskusję na temat zagrożeń współczesnej polszczyzny
ocenić poziom kompetencji komunikacyjnej własnej, jak również innych osób w grupie
korzystać z najnowszych źródeł wiedzy odnoszących się do kultury komunikacji językowej
Kryteria oceniania
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
umiejętność zaprezentowania na kolokwium ustnym wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Literatura
Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, pod red. J. Bartmińskiego i U. Majer-Baranowskiej, Lublin 2005.
M. Bugajski, Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2006.
Język trzeciego tysiąclecia II. Zbiór referatów z konferencji, t. 1: Nowe oblicza komunikacji we współczesnej polszczyźnie, Seria „Język a komunikacja” 4, pod red. G. Szpili, Kraków 2002.
Język w mediach masowych, pod red. J. Bralczyka i K. Mosiołek-Kłosińskiej, Warszawa 2000.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, pod red. J. Stewarta, Warszawa 2005.
M. Peisert, Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii, Wrocław 2004.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001.
D. Zdunkiewicz-Jedynak, Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: