Konteksty dziennikarstwa - spec. dziennikarska 03-KD-31PDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- modele zawodowe dziennikarstwa: dziennikarz informacyjny, publicysta, reporter, wydawca,
- dziennikarstwo specjalistyczne: dziennikarstwo śledcze, ekonomiczne, sportowe, kulturalne, podróżnicze, religijne, medyczne, naukowe, dziennikarstwo people,
- etyka dziennikarska w praktyce zawodowej,
- rola mediów w budowaniu dialogu międzykulturowego,
- pogranicza dziennikarstwa (organizacja biura prasowego, obowiązki rzecznika; urzędy, instytucje kultury itp.),
- praktyka prowadzenia spotkań i debat.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- ma uporządkowaną wiedzę o literaturze, kulturze, mediach i ich systemach,
- ma wiedzę o nowych mediach i ich społecznokulturowym znaczeniu,
- potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje dla celów zawodowych,
- umie zastosować wiedzę na temat funkcjonowania instytucji związanych z działalnością kulturalną i medialną,
- wykazuje chęć uczestniczenia w życiu kulturalnym, a także świadomość roli mediów w życiu społecznym,
- rozumie i potrafi wykorzystać dla celów zawodowych relacje zachodzące między mediami a polityką i władzą w jej różnych wymiarach,
- potrafi podjąć dialog z przedstawicielami odmiennych światopoglądów i postaw, różnych środowisk i kręgów kulturowych; funkcjonuje w zróżnicowanym otoczeniu społeczno-kulturowym i zawodowym,
- wykazuje aktywność w podejmowaniu działań profesjonalnych samodzielnie i zespołowo.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność, aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach, przygotowanie i poprowadzenie spotkania z osobą zaproszoną z zewnątrz.
dobry plus (+db, 4,5): obecność, aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach, przygotowanie spotkania z osobą zaproszoną z zewnątrz.
dobry (db, 4,0): obecność, aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach, przygotowanie relacji z wybranych trzech spotkań.
dostateczny plus (+dst; 3,5): obecność, aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach, przygotowanie relacji z wybranych dwóch spotkań.
dostateczny (dst; 3,0): obecność, aktywność w trakcie zajęć, udział w dyskusjach.
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecności, brak zaangażowania.
Literatura
Zalecana literatura:
Biblia dziennikarstwa, red. A. Skworz, A. Niziołek, Kraków 2010.
Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Kraków 2012.
www.press.pl
www.wirtualnemedia.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: