Język polski w świecie - spec. glottodydaktyczna 03-JPS-22PDM
Treści programowe dla przedmiotu:
- polszczyzna w Europie i na świecie – wybrane konteksty legislacyjne, społeczne oraz kulturowe (środowiska polonijne, wybitni Polacy, znaczenie polskiej literatury i nauki; translatoryka, recepcja, najważniejsze akty prawne, działania politycznojęzykowe),
- podmioty wspierające podtrzymywanie znajomości języka polskiego poza Polską oraz zajmujące się promocją polszczyzny w świecie (rys historyczny, obszary działalności, kompetencje i osiągnięcia),
- wybrane konteksty edukacyjne (nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego, ojczystego - kształcenie akademickie, szkolne, pozaszkolne; placówki oświatowe, lektoraty i polonistyki na wyższych uczelniach),
- uwarunkowania towarzyszące pracy nauczyciela i lektora poza Polską,
- system certyfikacji języka polskiego jako obcego (historia, rozwój i znaczenie).
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- zna i rozumie konteksty obecności polszczyzny w świecie w ujęciu synchronicznym i diachronicznym, a także omawia je w sposób problemowy, dzięki czemu przygotowuje się do pracy lektora w grupie wielojęzycznej i wielokulturowej,
- omawia konteksty legislacyjne, edukacyjne, kulturowe i społeczne rozwoju oraz promocji polszczyzny w świecie,
- wskazuje kompetencje i obszary działalności najważniejszych instytucji wspierających promocję języka polskiego w świecie,
- zna i rozumie znaczenie wprowadzenia systemu certyfikacji języka polskiego dla wzrostu prestiżu polszczyzny w świecie i wskazuje funkcję certyfikacji dla procesu uczenia języka polskiego jako niepierwszego,
- stosuje narzędzia służące promocji języka polskiego w różnych sytuacjach komunikacyjnych,
- podejmuje działania wspierające funkcjonowanie najważniejszych instytucji działających na rzecz promocji języka polskiego w świecie.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0) - bardzo dobra orientacja w sytuacji polszczyzny w świecie, bardzo dobra znajomość systemu promocji języka polskiego poza Polską oraz obszarów działalności instytucji wspierających promocję polszczyzny, systematyczne przygotowanie do zajęć, wysoka aktywność podczas zajęć, bardzo dobra ocena uzyskana z zadań i kolokwium.
dobry plus (+db; 4,5) - więcej niż dobra orientacja w sytuacji polszczyzny w świecie, więcej niż dobra znajomość systemu promocji języka polskiego poza Polską oraz obszarów działalności instytucji wspierających promocję polszczyzny; systematyczne przygotowanie do zajęć, wysoka aktywność podczas zajęć, więcej niż dobra ocena uzyskana z zadań i kolokwium.
dobry (db; 4,0) - dobra orientacja w sytuacji polszczyzny w świecie, dobra znajomość systemu promocji języka polskiego poza Polską oraz obszarów działalności instytucji wspierających promocję polszczyzny; wystarczające przygotowanie do zajęć, dobra aktywność podczas zajęć, dobra ocena uzyskana z zadań i kolokwium.
dostateczny plus (+dst; 3,5) - prawie dobra orientacja w sytuacji polszczyzny w świecie, prawie dobra systemu promocji języka polskiego poza Polską oraz obszarów działalności instytucji wspierających promocję polszczyzny; niesystematyczne przygotowanie do zajęć, mała aktywność podczas zajęć, prawie dobra ocena uzyskana z zadań i kolokwium.
dostateczny (dst; 3,0) - wystarczająca orientacja w sytuacji polszczyzny w świecie, wystarczająca znajomość systemu promocji języka polskiego poza Polską oraz obszarów działalności instytucji wspierających promocję polszczyzny; niesystematyczne przygotowanie do zajęć, mała aktywność podczas zajęć, dostateczna ocena uzyskana z zadań i kolokwium.
niedostateczny (ndst; 2,0) - niewystarczająca orientacja w sytuacji polszczyzny w świecie, niewystarczająca znajomość systemu promocji języka polskiego poza Polską oraz obszarów działalności instytucji wspierających promocję polszczyzny; brak przygotowania do zajęć, brak aktywności podczas zajęć, niedostateczna ocena uzyskana z zadań i kolokwium.
Warunkami zaliczenia zajęć są: aktywne w nich uczestnictwo, zdanie pisemnego kolokwium oraz przygotowanie zadań cząstkowych.
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa:
Dąbrowska A., Miodunka W., Pawłowski A., Wyzwania polskiej polityki językowej za granicą, Warszawa 2012.
Koprukowniak A. (red.), Szkolnictwo polonijne na świecie. Zarys syntezy, Lublin, 1995.
Mazur J. (red.), Promocja języka i kultury polskiej w świecie, Lublin 1998.
Miodunka W., Historia polszczyzny jako języka obcego. O potrzebie i koncepcji opisu, [w:] Symbolae grammaticae in honorem Boguslai Dunaj, red. R. Przybylska, J. Kąsia, K. Sikora, Kraków 2010, s. 119–131.
Miodunka W., Język polski w Unii Europejskiej, [w:] Na chwałę i pożytek nasz wzajemny. Złoty jubileusz Polonicom, red. E. Rohozińska, M. Skura, A. Piasecka, Warszawa 2006, s. 177–186.
Miodunka W., Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918-2018. Część I: Polszczyzna i Polacy w świecie w latach 1944-2018, Poradnik Językowy 2020, z.1, s. 7-25.
Miodunka W., Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918-2018. Część II: Polszczyzna i Polonia w świecie w latach 1944-2018, Poradnik Językowy 2020, z.2, s. 7-28.
Miodunka W., Rozpowszechnianie, zachowywanie i nauczanie języka polskiego w świecie w latach 1918-2018. Część III: Badania zbiorowości polonijnych, ich języka i kultury, bilingwizmu polsko-obcego oraz nauczania polszczyzny w świecie w latach 1970–2018, Poradnik Językowy 2020, z.3, s. 8-33.
Miodunka W., Tambor J., Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie. Diagnoza – stan – perspektywy, Katowice 2018.
Miodunka W., Zaskakujące losy oświaty polskiej w świecie w ostatnim ćwierćwieczu, Polski Uniwersytet w Londynie, Zeszyty Naukowe 2015, seria 3, nr 3, s. 15-31.
Opracowanie dotyczące systemów promocji języka za granicą stosowanych przez wybrane państwa pod red. T. Garbacik-Jeziorskiej, Warszawa 2011.
Oświata polonijna na początku XXI wieku. Stan i perspektywy. V Forum Oświaty Polonijnej, Kraków, 22–24 czerwca 2006. Wybór materiałów konferencyjnych, red. K. Gąsowska, M. Mazińska-Szumska, Kraków, 2006.
Rada Europy, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.
Seretny, A., Lipińska, E., Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, Kraków 2005.
Ustawa o języku polskim.
Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej: www.nawa.gov.pl
Ministerstwo Spraw Zagranicznych: www.msz.gov.pl
Senat RP: www.senat.gov.pl
Ministerstwo Edukacji i Nauki: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji: www.mswia.gov.pl
Instytut Pamięci Narodowej: www.ipn.gov.pl
Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą: https://www.orpeg.pl/
Państwowa Komisja do Spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego: https://certyfikatpolski.pl/
Powyższa lista ma charakter orientacyjny i jest realizowana we fragmentach z uwzględnieniem zaplanowanego dla przedmiotu nakładu czasu pracy przewidzianego na czytanie. Pozycje 16-24 to strony instytucji, na których mogą być publikowane informacje i dokumenty, potrzebne podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: