Język polski dla celów akademickich 03-JPC-11JPODL
Treści programowe dla przedmiotu:
- charakterystyka Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i objaśnienie podstawowych elementów Procesu Bolońskiego (efekty kształcenia, porównywalność, uznawalność, mobilność, internacjonalizacja studiów),
- charakterystyka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (struktura, władze) oraz Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM (struktura, władze),
- szkolnictwo wyższe w Polsce (rodzaje uczelni, kierunki studiów),
- system edukacji w Polsce – poziomy i rodzaje szkół, matura,
- prawa i obowiązki studenta; Regulamin studiów UAM; akademicki savoir-vivre,
- filologia polska wśród innych kierunków studiów humanistycznych; nazwy kierunków studiów, nazwy przedmiotów, typy zajęć,
- ćwiczenia w pisaniu podań w sprawach związanych ze studiami (przyjęcie na studia, zwolnienie z opłaty, przeniesienie na inny kierunek, podjęcie studiów na drugim kierunku, przedłużenie sesji itp.),
- studenckie prace pisemne – struktura, elementy formalne (przypisy, bibliografia), przydatne zwroty,
- podstawowa terminologia z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa,
- analiza i interpretacja tekstu literackiego,
- lektura tekstów z zakresu nauki o języku i nauki o literaturze; gatunki pisarstwa naukowego,
- wybitni przedstawiciele polskiej humanistyki.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
- potrafi scharakteryzować po polsku jednostkę, w której studiuje (uczelnia, wydział, instytut) oraz swój kierunek studiów,
- umie zredagować po polsku formalne pismo w swojej sprawie adresowane do odpowiednich władz uczelni (dziekan, rektor),
- podejmuje w języku polskim rozmowę na różne tematy związane z życiem studenckim i własnymi studiami,
- wie, jak zwracać się w stosowny sposób po polsku do wykładowców i pracowników administracji uczelniane,
- zna Regulamin studiów UAM i stosuje jego zasady w odniesieniu do własnej osoby,
- wykazuje się znajomością i umiejętnością zastosowania w konkretnej sytuacji dydaktycznej podstawowych polskich terminów z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa,
- potrafi przeprowadzić na poziomie podstawowym profesjonalną analizę i interpretację polskiego tekstu literackiego o niewysokim stopniu komplikacji językowej,
- w stopniu podstawowym zna zasady prawa autorskiego i tworzenia własnych prac pisemnych z wykorzystaniem obcych źródeł.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): duża swoboda językowa w wypowiadaniu się na tematy akademickie, bogate słownictwo, umiejętność określania własnych preferencji i planów edukacyjnych, duża sprawność w formułowaniu na piśmie podań i wniosków związanych z przebiegiem studiów, dobra orientacja w specyfice studiów polonistycznych.
dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z drobnymi usterkami.
dobry (db; 4,0): poprawność językowa i właściwy dobór słownictwa w wypowiedziach na tematy akademickie, wystarczająca sprawność w formułowaniu na piśmie podań i wniosków związanych z przebiegiem studiów, dobra orientacja w specyfice studiów polonistycznych.
dostateczny plus (+dst; 3,5): umiarkowana poprawność językowa i właściwy dobór słownictwa w wypowiedziach na tematy akademickie, wystarczająca sprawność w formułowaniu na piśmie podań i wniosków związanych z przebiegiem studiów, umiarkowana orientacja w specyfice studiów polonistycznych.
dostateczny (dst; 3,0): dopuszczalne, ale znaczące braki w powyższych umiejętnościach i kompetencjach.
niedostateczny (ndst; 2,0): braki w powyższych umiejętnościach i kompetencjach uniemożliwiające funkcjonowanie w środowisku akademickim.
Literatura
Zalecana literatura:
Regulamin studiów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Strona internetowa uniwersytecka: amu.edu.pl
Strona internetowa Instytutu Filologii Polskiej: polonistyka.amu.edu.pl
Inne materiały zalecane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: