Mistrzowie kina: Język filmowy François Truffaut 03-JFF-12FKMDM
1. Kompleksowa analiza filmowych opowieści o Antoinie Doinelu (400 batów, Antoine i Colette, Skradzione pocałunki, Małżeństwo, Uciekająca miłość) w kontekście realizacji postulatów nowofalowych przez reżysera oraz stopniowego odchodzenia od poetyki tego nurtu.
2. Charakterystyka metody adaptatorskiej Truffaut na przykładzie dwóch adaptacji powieści Henri-Pierre Roché (Jules i Jim, Dwie Angielki i Kontynent).
3. Analiza filmów gatunkowych Truffaut w kontekście charakterystycznej dla reżysera metody reinterpretacji konwencji gatunkowych na przykładzie obrazu science-fiction (Fahrenheit 451) oraz czarnego kryminału (Byle do niedzieli).
4. Charakterystyka najważniejszych motywów twórczości reżysera (m. in. niespełniona miłość [Życie Adeli H.], dominacja kobiet w zmaskulinizowanym świecie [Gładka skóra] oraz trójkąty miłosne [Kobieta z sąsiedztwa], powracających konsekwentnie przez całą jego twórczość z uwzględnieniem kontekstów autobiograficznych.
5. Analizy formalne filmów reżysera, w których odwołuje się on do poetyk cechujących amerykańskie kino gatunkowe – studium przypadku na przykładzie Nocy amerykańskiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: kolokwium pisemne
1. bardzo dobry (bdb; 5,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z przedmiotu Mistrzowie kina europejskiego: Język filmowy François Truffaut w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi analizować i interpretować pojedyncze filmy w różnorodnych kontekstach (wykorzystanie języka filmowego, konwencji gatunkowych oraz wskazanie na wątki autobiograficzne). W odwołaniu do tekstów źródłowych wprowadza do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, a także odwołuje się do wiedzy z zakresu historii kinematografii oraz gatunków filmowych.
2. dobry plus (+db; 4,5): student prezentuje dogłębną wiedzę z przedmiotu Mistrzowie kina europejskiego: Język filmowy François Truffaut; potrafi na jej podstawie analizować i interpretować pojedyncze filmy w różnorodnych kontekstach (wykorzystanie języka filmowego, konwencji gatunkowych oraz wskazanie na wątki autobiograficzne). Student bez problemów odwołuje się w swojej refleksji do historii kinematografii i zna pojedyncze teksty przytaczane na zajęciach.
3. dobry (db; 4,0): student prezentuje dogłębną wiedzę z przedmiotu Mistrzowie kina europejskiego: Język filmowy François Truffaut; potrafi na jej podstawie analizować i interpretować pojedyncze filmy w różnorodnych kontekstach (wykorzystanie języka filmowego, konwencji gatunkowych oraz wskazanie na wątki autobiograficzne), potrafi odnieść swoją refleksję do historii kinematografii.
4. dostateczny plus (+dst; 3,5): student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu Mistrzowie kina europejskiego: Język filmowy François Truffaut, w swoich wypowiedziach nawiązuje do tekstów czytanych na zajęciach i umie je odnieść do konkretnych filmów reżysera.
5. dostateczny (dst; 3,0): student poprawnie prezentuje wiedzę z przedmiotu Mistrzowie kina europejskiego: Język filmowy François Truffaut, w swoich wypowiedziach nawiązuje do pojedynczych tekstów czytanych na zajęciach.
6. niedostateczny (ndst; 2,0): student nie umie zaprezentować podstawowej wiedzy z przedmiotu Mistrzowie kina europejskiego: Język filmowy François Truffaut, odnoszącej się do zagadnień podejmowanych na zajęciach oraz zadanych tekstów. Nie potrafi wypowiedzieć się na temat analizowanych filmów reżysera w kontekście wykorzystania języka ruchomych obrazów, gatunkowości oraz autorskości.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Andrew D. J., Gillain A., A Companion to Francois Truffaut, Malden 2013.
Collet J., François Truffaut - tragedia świadomości, „Kultura Filmowa” Nr6 (178), 1973.
Eberhardt K., Dzień dzisiejszy filmu francuskiego, Warszawa 1967.
Gillain A., Fox A., François Truffaut: The Lost Secret, Indiana 2013.
Gottlieb S., Hitchcock on Truffaut, „Film Quarterly” June 2013, Vol.66(4).
Hayward S., French Film: Texts and Contexts, Londyn-Nowy Jork 2000.
Lubelski T., Nowa fala 60 lat później. O pewnej przygodzie kina francuskiego, Kraków 2017.
Reader K., Truffaut & Godard, „Modern & Contemporary France”, 07/03/2015, Vol.23(3).
Stam R., François Truffaut and Friends: Modernism, Sexuality, and Film Adaptation, Nowy Jork 2006.
Truffaut F., Hitchcock/Truffaut, Izabelin 2005.
Truffaut F., Kochać Fritza Langa, „Film na Świecie” 1978 Nr6(238).
Truffaut F., Truffaut by Truffaut, oprac. D. Rabourdin, Nowy Jork 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: